۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

تفکیک جنسیتی کلاسهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه

پس از آنکه اعلام شد برخی از کلاسهای درسی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی به صورت جداگانه برای دختران و پسران برگزار خواهد شد، آخرین خبرها از این دانشگاه از «تفکیک کلاس های درس دوره کارشناسی ارشد» نیز حکایت دارد.



به گزارش دانشجونیوز پس از آنکه مشخص گردید دروس نیمسال اول سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠ دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات علامه طباطبایی، با تفکیک جنسیتی ارائه شده است روزنامه «دنیای صنعت» از روزنامه های رسمی ایران، خبر از «تفکیک کلاس های درس دوره کارشناسی ارشد» داده و از قول برخی از "دانشجویان و اساتید" این دانشگاه نوشته است که «تفکیک جنسیتی در در دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه در برخی رشته ها مانند علوم سیاسی و علوم ارتباطات اعمال شده است.»
با اینکه مسئولین دانشگاه علامه فرم نرم افزاری مربوط به ستون جنسیت در قسمت دروس ارائه شده را از روی سایت این دانشگاه حذف کرده اند که در آن تفکیک جنسیتی دانشجویان دختر و پسر را به خوبی به نمایش می گذشته شده بود، اما گزارشات موثق از اجرای این طرح نه فقط برای دانشجویان دوره کارشناسی بلکه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه را نیز مشمول این طرح بحث برانگیز ساخته اند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه دروس ارائه شده در دانشگاه علامه همواره کمتر از درخواست دانشجویان بوده و دانشجویان را با مشکلات زیادی در انتخاب واحد روبرو کرده است.
بر اساس این گزارشات مسئولین دانشگاه دلیل اجرای طرح تفکیک جسنیتی در دانشگاه را «کمبود امکانات و فضای کافی» اعلام کرده اند دلیلی که به زعم کارشناسان آموزشی چندان منطقی بنظر نمی رسد.
گفته می شود اعتراض های دانشجویان به کمبود درس های ارائه شده بسیار بیش از گذشته است. در دو روز گذشته دانشجویان با سیل نامه های اعتراضی خود به آموزش و دفتر مدیریت اعتراض خود به عدم ارائه دروس مورد نیاز را اعلام کرده اند، ولی تنها پاسخ زیر را از مسئولین دانشگاه شنیده اند: « این درس ارائه نمی شود، در دانشگاه های دیگر میهمان شوید.»
اجرای این طرح های دانشگاهی در حالی است که محمود احمدی نژاد پانزدهم تیرماه سال جاری با ارسال نامه ای به وزاری علوم و بهداشت خواستار «توقف اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های کشور» شده و این اقدامات را «سطحي» و «غير عالمانه» خوانده بود.
روزنامه "دنیای صنعت" در ادامه با اشاره به اینکه «دوره های کارشناسی ارشد معمولا تعداد دانشجویان کمتر از ۱۰ نفر است» افزوده است: «در برخی رشته ها کلاس های دوره روزانه و شبانه باهم تشکیل می شود و تعداد دانشجویان بیشتر از 10 نفر می شود. تفکیک جنسیتی در دوره کارشناسی ارشد در رشته هایی که دانشجویان بیشتری دارند روی داده است.»
پس از انتشار این گزارشات موثق صدرالدین شریعتی، ریاست دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرگزاری دولتی "ایلنا" بار دیگر تفکیک جنسیتی در این دانشگاه را رد و صحبت از آن را کار رسانه های بیگانه نظیر بی بی سی و صدای امریکا دانسته است.
این روزنامه در پایان این خبر نوشته است که «دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه به تازگی اقدام به نصب کابل های دوربین در تمام راهروهای طبقات مختلف این دانشکده کرده است.»
با روی کار آمدن صدر الدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی و روحانی طرفدار حکومت ایران، طرح های محدود کننده دانشجویان از جمله طرح تفکیک جنیستی، حجاب عفاف، تک جنسیتی سازی برخی از دانشکده ها و در راس آن اخراج و بازنشسته کردن اساتید و حذف و تغییر در بسیاری از رشته های علوم انسانی به امری کاملا عادی در این دانشگاه تبدیل شده که در مقاطعی با اعتراض متناوب دانشجویان و اساتید نیز همراه بوده است.
گفتنی است دانشگاه علامه طباطبايي يكي از دانشگاه‌هاي شهر تهران و بزرگ‌ترين دانشگاه ايران در زمينه علوم‌انساني و علوم‌اجتماعي است كه با دارا بودن نزديك به ۱۵‌هزار نفر دانشجو و حدود ۵۰۰‌نفر عضو هيات علمي تمام‌وقت و هشت‌ دانشكده در حال فعاليت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر