۱۳۹۰ شهریور ۲۶, شنبه

محاکمه پروین مخترع و بی خبری از کوهیار گودرزی

درحالی که بیش از چهل و پنج روز از دستگیری کوهیار گودرزی می گذرد اما تاکنون هیچ یک از دستگاه های امنیتی و قضایی مسئولیت بازداشت وی را به عهده نگرفته اند و مسئولان زندان اوین از پاسخ به بستگان این فعال حقوق بشر سر باز می زنند. این در حالی است که جلسه محاکمه پروین مخترع مادر کوهیار نیز برگزار شده است.


اتهام او مصاحبه با رسانه های بیگانه و توهین به مقام رهبری و شهداست. وی در حالی در زندان مرکزی کرمان با زندانیان عادی نگهداری می شود که از امکان تماس تلفنی محروم است و خواهران و مادر وی نیز تنها با تصمیم مسئولان می توانند با وی ملاقات کنند.
یکی از نزدیکان پروین مخترع با اشاره به اینکه وی هم اکنون در زندان مرکزی کرمان در بازداشت موقت است، در خصوص آخرین وضعیت وی به "جرس" می گوید: "دادگاهی برای خانم مخترع برگزار کردند و حدود بیست روز دیگر مشخص خواهد شد چه حکمی برای مادر کوهیار صادر خواهد شد. الان هم خانواده اش هر زمانی که خود آقایان اطلاع دهند می توانند با وی ملاقات کنند."
چندی پیش خانم مخترع در ملاقات با خواهر و مادر خود گفته بود: "درحالی که در حمام بودم چهار لباس شخصی از دیوار وارد منزل شدند و به به وی گفته اند که باید لباس بپوشد و با آنها برود. آنها به مادر کوهیار گفته اند که پسرش هم بازداشت شده و در اوین است. ماموران گفته اند تو را هم می گیریم که دیگر مصاحبه نکنی و پسرت را آزاد نکنی."
این فرد نزدیک به پروین مخترع در پاسخ به سئوال خبرنگار جرس مبنی بر اینکه در دادگاهی که برای خانم مخترع برگزار شده آیا وکیل ایشان حضور داشته، می گوید: "خیر، متاسفانه وکیلی در این دادگاه نبوده است. اتهاماتی هم که به ایشان زده اند مصاحبه با رسانه های بیگانه و توهین به مقام رهبری و شهدا و اتهامات از این دست بوده؛ این در حالی است که این اتهامات واهی بوده و خانم مخترع هیچ توهینی نکرده اند و فقط در خصوص وضعیت کوهیار، پسرش اطلاع رسانی می کرده است."
این منبع نزدیک به پروین مخترع با اشاره به ممنوع التلفن شدن خانم مخترع، ادامه می دهد: "خانم مخترع ممنوع المکالمه شده است. یکی از خواهرهای خانم مخترع حدود یک هفته پیش با ایشان ملاقات کابینی داشته که در این ملاقات مادر کوهیار بشدت نسبت به وضع نامعلوم فرزندش ابراز نگرانی کرده است؛ ایشان می خواسته هرچه زودتر آزاد شود تا در خصوص وضعیت فرزندش پیگیری کند. زیرا فقط خانم مخترع می تواند کارهای پسرش را پیگیری کند و او تنها فامیل درجه یک کوهیار محسوب می شود. به سایر اقوام از جمله خواهر خانم مخترع هم پاسخ نمی دهند و می گویند شما فامیل درجه یک محسوب نمی شوید و جواب سر بالا می دهند. مادربزرگ کوهیار هم به علت کهولت سن نمی تواند دنبال پیگیری وضعیت نوه اش باشد. بازداشت خانم مخترع هم به همین علت بوده است تا نتواند در خصوص وضعیت کوهیار پیگیری و اطلاع رسانی کند. زیرا خانم مخترع دقیقا یک روز پس از بازداشت کوهیار دستگیر شده، آن هم زمانی که مشغول استحمام بوده است و به شکل غیرقانونی از دیوار بالا آمده اند و ایشان را دستگیر و با خود بردند. با بازداشت خانم مخترع و زندانی کردن او می خواهند کوهیار دیگر نتواند از زندان بیرون بیاید و کسی نباشد که بتواند کارهای او را پیگیری کند و در سکوت خبری هر بلایی می خواهند بر سرش بیاورند."
این منبع نزدیک به خانواده مخترع در خصوص وضعیت "نامعلوم" و "نگران کننده" کوهیار می گوید: "نهم مرداد ماه کوهیار را به همراه دو دوست دیگرش دستگیر کردند. یکی از دو دوستش به نام بهنام گنجی بعد از آزادی خودکشی کرد، و از دوست دیگر کوهیار که با آنها بازداشت شده هم هیچ خبری نیست. از آن زمان هم کوهیار به هیچیک از اقوام و دوستان تلفن نزده و وضعیتش کاملا نامشخص است؛ حتی هیچ کس از محل و شرایط نگهداری اش اطلاعی ندارد. در پیگیرهایی که اقوام انجام داده اند و در مراجعاتشان به دادستانی و هر جایی که به ذهنشان می رسیده، هیچ پاسخی به آنها داده نمی شود و اصلا مشخص نیست چه نهادی کوهیار را بازداشت کرده و این بسیار نگران کننده است."
گفتنی است بهنام گنجی، دانشجوی 22 ساله دانشگاه علمی کاربردی تهران و دوست نزدیک کوهیار گودرزی که در روز نهم مرداد همراه کوهیار گودرزی و یکی دیگر از دوستانش در منزل شخصی اش در تهران توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده بود بعد از آزادی از زندان اوین نیمه شب 10 شهریور خودکشی کرد. اقدام به خودکشی بهنام گنجی بعد از مدت کوتاهی پس از آزادی اش از بند امنیتی زندان اوین در حالی صورت گرفت که وی سابقه هیچگونه افسردگی یا بیماری در دوران قبل از زندانش نداشت اما معلوم نیست چه اتفاقات دیگری در بازداشتگاه بر وی گذشته است.
این منبع نزدیک به خانواده کوهیار گودرزی و پروین مخترع، در پایان با تاکید بر نگرانی اقوام خانم مخترع بیان می دارد: "مادربزرگ و خواهرها و دیگر اقوام خانم مخترع به شدت نگران و ناراحت وضعیت خانم مخترع و کوهیار هستند. تمام تلاش اقوام هم این است تا بتوانیم خانم مخترع را از زندان رها کنیم و وکیل هم گرفته ایم که پیگیری کند؛ حالا منتظریم ببینیم چه می شود."
کوهیار گودرزی، مدافع حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل ، آذرماه ۱۳۸۸هنگامی که همراه با جمعی از فعالان حقوق بشر جهت شرکت در مراسم تشییع مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بود، دستگیر شد. در تیرماه ۱۳۸۹ ، قاضی پیرعباسی در دادگاه انقلاب کوهیار گودرزی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم نمود. کوهیار گودرزی نزدیک به ده ماه در زندان اوین نگهداری شد و سپس در مهرماه ۱۳۸۹ به زندان رجائی شهر (گوهردشت کرج) منتقل گردید. او بعد از یکسال حبس، آذرماه گذشته از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.
گفتنی است، کوهیار گودرزی، "برنده ی جایزه ملی مطبوعات آمریکا" در روزهای پایان دوران محکومیتش بار دیگر توسط بازجوی پرونده اش مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود.
پروین مخترع یک ماه قبل از پایان دوران محکومیت فرزندش به جرس گفته بود: "کوهیار در مدت یک سالی که زندان بوده همیشه تحت فشار قرار داشته است. بچه های ما به اتهامات واهی در زندان هستند و تازه آنجا هم تحت شرایط بسیار نامناسب... بعد هم که چهار تا مادر زندانی سیاسی می روند جلو دادستانی گارد ویژه فرستاده می شود. به هیچکدام از نامه های خانواده های زندانیان سیاسی جواب داده نمی شود. من به خیلی جاها نامه نوشتم و مراجعه کردم اما "آنچه به جایی نرسد فریاد است." بارها به من اعتراض شده که چرا با رسانه ها مصاحبه می کنم، خوب وقتی می بینم که با بچه هایمان اینگونه برخورد می شود و در حق آنها اجحاف می شود پس حرف هایمان را به کی بزنیم. من یک بار هم گفتم اصلا به روزنامه کیهان بگویید بیاید با من مصاحبه کند."
وی در این گفتگو افزوده بود: "بچه های ما زندانی سیاسی هستند حالا آنها هر چه که می خواهند آنها را خطاب کنند اغتشاشگر یا چیز دیگر، اما بچه های ما به جرم اندیشیدن و نوشتن و عقیده شان در حبس و فشار هستند. بخدا فقط نگران مادر مجید دری و ضیا نبوی و مادر بچه هایی هستم که زندانی طولانی دارند و یک روز هم مرخصی نرفته اند. ما اصلا نباید زندانی داشته باشیم. یکی از شعارهای اساسی ما آن موقعی که دانش آموز و دانشجو بودیم و می خواستیم انقلاب کنیم این بود که "زندانی سیاسی آزاد باید گردد". حالا ببینید چقدر زندانی سیاسی داریم. اگرچه مسئولین می گویند اینها زندانی سیاسی نیستند اغتشاشگر هستند. در آن زمان هم به ما که انقلاب کردیم همین لقب ها را می دادند. همیشه تاریخ تکرار می شود! اگر قرار باشد که دانشجویان ما فکر نکنند و انتقاد نکنند پس چه کسی انتقاد کند؟ چه جور بود که آن موقع مبارزه برای دانشجویانی که الان در حکومت کاره ای شده اند افتخار بوده است اما الان اگر دانشجویی حرفی بزند باید در نطفه خفه بشود و اسمش بشود اغتشاشگر و ضد انقلاب و عناوینی که به ما و بچه های ما می دهند. ما اگر شرق زده و غرب زده بودیم و ایران را دوست نداشتیم که الان از ایران رفته بودیم. کوهیار با رتبه بالا وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و از پانزده سالگی صاحب درجه و رتبه بود و امکانش هم بود که در دانشگاه های اروپا درس بخواند اما ما می خواستیم در ایران بمانیم و کوهیار از سنت ها و آداب و رسوم ایران دور نماند و به همین کشور خدمت کند. بچه های ما همه نخبه اند و باید به آنها افتخار کنیم. من مطمئن هستم که به پشتوانه استقامت همین جوانان به حقوق اصلی خودمان دست خواهیم یافت."
جرس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر