۱۳۹۰ شهریور ۱۶, چهارشنبه

ستاره دار شدن يكصد داوطلب کنکور مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

خبرگزاری هرانا - روزنامه توقیف شده "روزگار" دیروز از ستاره‌ دار شدن یکصد دانشجوی دیگر و تشدید اعمال محدودیت‌های گزینشی در دانشگاه آزاد خبر داد.
به گزارش دانشجونیوز، مریم بابایی در گزارشی در این روزنامه نوشته است که "روز یک شنبه مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در خیابان پاسداران مملو از دانشجویانی بود که به شکل‌های مختلف به نتایج آزمون کارشناسی ارشد این دانشگاه اعتراض داشتند. " در ادامه گزارش آمده است که "بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد موفق به عبور از سد گزینش این دانشگاه نشدند" و این دانشجویان "وقتی با مشخصات داوطلبی به سایت دانشگاه آزاد مراجعه می‌کنند، هیچ کارنامه‌ای و رتبه‌ای برای آن‌ها به نمایش درنمی آید."
متن این گزارش به شرح زیر است:
بيش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان كنكور كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد موفق به عبور از سد گزينش اين دانشگاه نشدند.
به گفته مسوولان مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي به دليل اينكه هيات گزينش دانشجو هنوز اسامي يكسري دانشجويان را تاييد نكرده است هيچ كارنامهاي براي اين داوطلبان در سايت اين دانشگاه نمايش داده نميشود. روز گذشته مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در خيابان پاسداران مملو از دانشجوياني بود كه به شكلهاي مختلف به نتايج آزمون كارشناسي ارشد اين دانشگاه اعتراض داشتند. در اين ميان مشكل تعدادي از اين دانشجويان به هيات گزينش دانشجو برميگشت. اين افراد وقتي مشكل خود را با مسوول اولين باجه رسيدگي به شكايات دانشجويان مطرح ميكردند، به سمت باجهاي هدايت ميشدند كه مسوول آن ليست بلندبالايي از اسامي افرادي را داشت كه به گفته خودشان متخلفاني هستند كه هيات گزينش دانشجو، هنوز اسامي آنها را به مركز آزمون نداده است.
اين دانشجويان وقتي با مشخصات داوطلبي به سايت دانشگاه آزاد مراجعه ميكنند، هيچ كارنامهاي و رتبهاي براي آنها به نمايش درنميآيد. به اين افراد تنها در پيغامي گفته ميشود داوطلبي با چنين مشخصاتي وجود ندارد. روز گذشته وقتي اسامي اين افراد در ليست چندصفحهاي مسوول باجه پيدا ميشد، فرم متفاوتي به آنها داده ميشد و از آنها خواسته ميشد هفته ديگر به مركز آزمون مراجعه كنند. اعمال گزينش در كنكور كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد در حالي است كه در چند سال گذشته دانشجوياني كه با وجود دارا بودن رتبه و نمرههاي بالا در گزينش دانشگاههاي دولتي رد ميشدند، براي ادامه تحصيل در كنكور دانشگاه آزاد شركت ميكردند.
اما روند "مردود علمي" عنوان شدن و نمايش پيغام "داوطلبي با مشخصات زير وجود ندارد" كه در چند سال اخير در مورد دانشجوياني كه به نحوي در گزينش دانشگاههاي دولتي رد ميشدند، اعمال ميشد، امسال به شكل پررنگتري در مقايسه با سالهاي قبل به كنكور كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد هم كشيده شد. مسوولان دانشگاه آزاد از جمله كريم زارع اما در مورد اين روند اظهار بي اطلاعي ميكنند. يكي از افرادي كه صبح روز گذشته براي پيگيري مشكل خود به مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي مراجعه كرده بود در گفتوگو با روزنامه "روزگار" با بيان اينكه با وجود دارا بودن رتبه تكرقمي علوم سياسي كنكور كارشناسي ارشد در گزينش دانشگاه دولتي رد شد، ميگويد: وقتي در كنكور دانشگاه دولتي در گزينش رد شدم در كنكور دانشگاه آزاد شركت كردم اما الان به من ميگويند جزء ليست متخلفان قرار دارم و هيات گزينش اسامي ما را نفرستاده است.
اين دانشجوي رشته علوم سياسي ادامه ميدهد: اين مشكل براي من و چند نفر ديگر از دوستانم پيش آمده است و تنها فعاليت ما در دوران دانشجويي عضويت در انجمنهاي دانشجويي دانشگاه بوده است. او ميگويد: وقتي من به دليل عضويت در انجمن هاي اسلامي دانشگاه جايي در دانشگاههاي دولتي و آزاد كشورم ندارم براي ادامه تحصيل بايد به كجا بروم. يكي ديگر از افرادي كه اسم او در ليست رد گزينش شده هاي دانشگاه آزاد، توسط مسوول باجه مركز آزمون دانشگاه آزاد اسالمي پيدا و با ماژيك زرد لايت شد، ميگويد: وقتي شماره داوطلبي را در سايت وارد ميكنم، ميگويد هيچ كارنامهاي براي مشخصات زير وجود ندارد.
اين داوطلب كه از دانشگاه اردبيل در رشته جغرافياي سياسي در كنكور ارشد دانشگاه آزاد شركت كرده است، ميگويد هيچ فعاليت سياسي نداشته و اين مشكل براي او و چند نفر ديگر از دوستانش پيش آمده است. داوطلب ديگري كه كارنامهاي براي او به نمايش درنيامده و اسم او در ليست گزينش دانشگاه آزاد قرار دارد، ميگويد سابقه هيچ گونه فعاليت سياسي دانشجويي نداشته اما يكي از نزديكان او چند وقتي در زندان اوين بازداشت بوده است. داوطلب ديگري در تماس با "روزگار" ميگويد سابقه هيچگونه فعاليت سياسي نداشته اما كارنامه او در سايت به نمايش در نميآيد.
توضيحي كه مسوولان مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي به اين داوطلب داده اند اين بود كه اسم او جزء ليست متخلفان نيست و ممكن است به دليل تعجيل در كار، كارنامه او در سايت قرار نگرفته باشد. نمايندگان مجلس اما نگاه متفاوتي به اين موضوع دارند. تعدادي گزينش دانشجو را روند عادي ميدانند و تعداد ديگري محروم كردن دانشجويان از ادامه تحصيل به دلايل فعاليت و عضويت در انجمنهاي سياسي را شايسته كشور نميدانند.
روزگار با تاکید براینکه "گزینش امسال به شکل پررنگتری در مقایسه با سال‌های قبل به کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد هم کشیده شد" از قول حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده دلیجان و عضو اصولگرای مجلس هشتم نوشته "کسانی که به نحوی در مسائل سیاسی آتش بیار معرکه هستند و کسانی که نظام را متهم و برای آن ایجاد مشکل کرده‌اند، طبیعی است که جایی در دانشگاه‌های ما چه آزاد و چه دولتی ندارند."
حجت الاسلام سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، همچنین "ضمن دفاع از ستاره دار کردن دانشجویان" به روزنامه روزگار گفته "سلایق سیاسی از برکات نظام است اما براندازها و کسانی که در فتنه ۸۸ دخیل بودند فرق دارند."
همزمان سعدالله نصیری از نمایندگان نزدیک به اصلاح طلبان محروم کردن دانشجویان از ادامه تحصیل را در ردیف "مسائل امنیتی و اطلاعاتی" بر شمرده و به روزنامه روزگار گفته وقتی "پای مسائل امنیتی و اطلاعاتی در مورد این افراد وسط می‌آید پیگیری و دخالت ما هیچ نتیجه‌ای ندارد."
این در حالی است که مسولین دولت دهم مساله "ستاره دار شدن" دانشجویان را تاکنون تکذیب کرده اند.
امیر طاهرخانی دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از ستاره‌دار کردن دانشجویان گفته "محدود کردن دانشجویان از ادامه تحصیل به بهانه‌های مختلف زیبنده کشور و نظام ما نیست."
روزنامه روزگار همچنین گزارش داده که علی عباس پور تهرانی فرد، ریس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی "معتقد است گزینش دانشجو در کشور ما از جنبه‌های مختلف دینی و مذهبی، اخلاقی و... امری عادی است و جزء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است."
به نوشته این روزنامه، عباس پور تهرانی فرد به عنوان مثال از کسانی نامبرده که "ادیان رسمی کشور را نداشته باشند یا مشکل اخلاقی داشته باشند"، و تاکید کرده که چنین افرادی "نمی‌توانند استخدام شوند یا ادامه تحصیل بدهند."
گفتنی است روزنامه "روزگار" چاپ تهران پس از ۱۶۳ شماره انتشار روز گذشته، ۱۴ شهریور ماه، به مدت دو ماه توقیف شد. این روزنامه "بر اساس اعلام جرم دادستان عمومی و انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام و انتشار مسایل محرمانه کشور باستناد تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات" توقیف شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر