۱۳۹۰ مهر ۴, دوشنبه

محرومیت از تحصیل دو فعال دانشجویی دانشگاه زنجان

خبرگزاری هرانا – روح الله بیات و رحمت الله بیات دو دانشجوی دانشگاه زنجان علی رغم کسب قبولی در مقطع کار‌شناسی ارشد به دلیل نقض در پرونده از ادامه تحصیل محروم شدند.
مسئولین دانشگاه مذکور فعالیت‌های قومی این افراد را علت این امر دانسته و آن را مربوط به درخواست اداره اطلاعات می‌دانند.
رحمت الله بیات سال گذشته نیز در آزمون ۱۳۸۹ دانشگاههای دولتی به طریق مشابه و علیرغم قبولی در دانشگاه از ادامه تحصیل محروم گشته بود.
روح اله بیات از دانشجویان فعال دانشگاه زنجان و عضو کانون فرهنگی «اشراق» این دانشگاه بود که در زمینه‌های مربوط به تاریخ و ادبیات آذربایجان فعالیت می‌نمود و همچنان نیز این کانون به فعالیت خود ادامه می‌دهد. وی همچنین در نشریات «یولداش»، «چاپار» و «سحر» این دانشگاه که در زمینه فرهنگ و تاریخ و حقوق ملت آذربایجان فعالیت داشتند، مشارکت می‌نمود.
رحمت اله بیات تبار سردبیر نشریه دانشجویی «یولداش» دانشگاه زنجان و از اعضای تشکل «جمعیت اسلامی» این دانشگاه بود که در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری سال ۸۵ در زنجان بازداشت شده بود.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر