۱۳۹۰ شهریور ۲۵, جمعه

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هم به جمع اجراکنندگان طرح تفکیک جسنیتی پیوست

گزارش ها از ایران حاکی از آن است که مسئولین دانشگاه خواجه نصیر نیز به مانند دهها دانشگاه دیگر، اقدام به تفکیک جنسیتی دانشجویان این دانشگاه در برخی از کلاس های درسی نموده اند.



به گزارش دانشجونیوز، سال تحصیلی جدید دانشگاه ها در ایران درحالی آغاز می شود که دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز همچون ده ها دانشگاه دیگر کشور، مشمول طرح «تفکیک جنسیتی» شده و کلاس های جداگانه درسی برای دانشجویان دختر و پسر در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، دوشنبه، ۲۲ شهریور ماه، درحالی که دانشجویان برای ثبت نام در کلاس های ترم جدید تحصیلی به سایت آموزشی این دانشگاه (گلستان) مراجعه کرده بودند، متوجه شدند که تمامی دروس عمومی، ریاضیات عمومی و آزمایشگاه ها به صورت «تک جنسیتی» -صرفاً آقا یا خانم- ارائه شده است و در صورت انتخاب این دروس با پیغام خطا مواجه می شدند.
با شروع ترم تحصیلی جدید آموزشی، بسیاری از دانشگاه های ایران با تفکیک جنسیتی در ارائه دروس به دانشجویان، عملا مقدمات جدایی کامل دانشجویان دختر و پسر را در دانشگاه ها فراهم آورده اند.
البته در موارد بسیاری نیز این طرح با هزینه های اضافه و همچنین با ایجاد مشکلات جدیدتر برای دانشجویان و حتی اساتید و مسئولین همراه بوده است.
پیرو این ماجرا، بسیاری از دانشجویان دختر دانشگاه خواجه نصیر، به دلیل عدم ارائه دروس مربوطه یا نامناسب و محدود بودن این ساعات، قادر به انتخاب واحدهای درسی نشده و مسوولان این دانشگاه نیز حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده اند.
گفته می شود اجرای ناگهانی این طرح درحالی است که پیش از این هیچ یک از مسؤولان دانشگاه به این مسأله اشاره ای نکرده و درصدد انکار آن نیز برآمده بودند.
گفتنی است طرح «تفکیک جنسیتی» که پس از روند «تک جنسیتی کردن» رشته های دانشگاهی در حال اعمال شدن است، تاکنون دانشگاه هایی چون امیرکبیر، شریف، علامه طباطبایی، مازندران، یزد، دانشگاه علمی- کاربردی، دانشگاه آزاد ورامین، فردوسی مشهد، بین المللی قزوین و دهها دانشگاه دیگر را نیز دربر گرفته است.
اجرای پی در پی این طرح در دانشگاه های سراسر ایران در حالی صورت می گیرد که بسیاری از مسوولان دانشگاهی این امر را انکار نموده و طرح کنندگان آن را «رسانه های بیگانه» و قلمداد کرده اند. وزیر علوم ایران چندی پیش در گفتگو با خبرنگاران دولتی به انکار اجرای این طرح پرداخته و گفته بود: «ما چیزی به عنوان تفکیک جنسیتی نداریم. این واژه به ما تعلق ندارد، این واژه برای آن طرف آب است. این واژه را استفاده می کنید و در زمین دشمن بازی می کنید.»
از طرفی نیز "محمود احمدی نژاد"، پانزدهم تیرماه سال جاری با ارسال نامه ای به وزاری علوم و بهداشت خواستار «توقف اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های کشور» شده و این اقدامات را «سطحي» و «غير عالمانه» خوانده بود.
بنظر می رسد موضوع جداسازی پسران و دختران در دانشگاه ها به مساله ای چالش برانگیز بین موافقین و مخالفین دولتی این طرح تبدیل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر