۱۳۹۰ مهر ۱۰, یکشنبه

دانشگاه علم و صنعت؛ از طرح جداسازی جنسيتی تا احضار به حراست

سال تحصيلی جديد درحالی آغاز شده که در تعدادی از دانشگاه ها طرح جداسازی جنسيتی اجرا شده است.

دانشگاه علم و صنعت هم از دانشگاه هايی است که اين طرح در آن اجرا شده است. طرحی که با وجود مخالفت محمود احمدی نژاد در  بعضی از دانشگاه ها اجرا شد. محمد احمدی نژاد از وزرای بهداشت و علوم خواسته بود از تفکيک جنسيتی در بعضی از دانشگاه ها بپرهيزند و اين طرح را سطحی و غير عالمانه خوانده بود.

به دنبال درخواست محمود احمدی نژاد، بعضی از اصولگرايان از جمله علی مطهری و علی عباسپور نسبت به اين اظهارات انتقاد کردند ولی وزير علوم گفت دستور رييس جمهوری برای توقف اين طرح اجرا می شود.

مجلس خبرگان هم خواستار اجرای طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها شد و حتی در بيانيه پايانی دهمين اجلاس رسمی مجلس خبرگان آمد که اجرای اين طرح موجب حفظ حرمت و صيانت بيشتر نسل جوان می شود.
با اين حال طرح تفکيک جنسيتی در بعضی از دانشگاه ها اجرا شد.

رييس دانشگاه شريف پيش از شروع سال تحصيلی جديد از تفکيک کلاس های ورودی های جديد اين دانشگاه خبر داد. عليرضا رهايی، رييس دانشگاه صنعتی امير کبير با بيان اينکه اجرای طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها در شرايط کنونی امکانپذير نيست، اين طرح را در دانشگاه تحت نظارتش اجرا نکرد.

اما دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه آزاد از دانشگاه هايی بودند که طرح تفکيک جنسيتی در انها اجرا شد. پيشتر چند استاد دانشگاه علم و صنعت با نوشتن نامه ای به رييس مجلس شورای اسلامی نسبت به محدوديت ظرفيت پذيرش دختران در رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد اين دانشگاه اعتراض کرده بودند.

در فهرست رشته ها و ظرفيت پذيرش آنها در نيم سال نخست ۱۳۹۰ در رشته های کارشناسی مانند مهندسی برق، صنايع، شيمی، عمران، معماری و مکانيک ظرفيت درنظر گرفته شده برای دختران به مراتب از پسران کمتر است.

راديو فردا درباره اجرای طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه علم و صنعت و فشارهای وارده بر دانشجويان همزمان با آغاز سال تحصيلی با يکی از فعالان دانشجويی در اين دانشگاه گفت و گو کرده است.

سال تحصيلی جديد آغاز شده است. جو دانشگاه را چطور ارزيابی می کنيد و اصولا فشارهايی که در گذشته بر دانشجويان دانشگاه علم و صنعت بود، کمتر شده يا بيشتر؟

مشخصا در دانشگاه علم و صنعت بيشتر از هر دانشگاه ديگری، اتفاقات افتاد، مثل ماجرای تفکيک جنسيتی که در دانشگاه ما به شکل تک جنسيتی شدن بروز پيدا کرد. در مقطع کارشناسی ارشد  کاملا تک جنسيتی و پسرانه شده . ماحصل اين مسئله هم اين شده است که در کنکور امسال، ۵۰۰ نفر اول کنکور، دانشگاه علم و صنعت را انتخاب نکرده اند.

اين مسئله به اين دليل است که داوطلبان کنکور احتمالا ديد بدی نسبت به اين دانشگاه پيدا کرده اند، حال به اين دليل يا به هر دليل ديگری، اين مسئله باعث می شود که وقتی دانشجو با سطح پايين تری وارد دانشگاه می شود، طبيعتا دانشگاه هم از نظر علمی هم به سطح پايين تری تنزل پيدا می کند.

در مورد اين ماجرای تفکيک جنسيتی، کارهای ديگری هم انجام شده است که گاه با هزينه های بسيار زياد و غير منطقی همراه است.

با توجه به اينکه دارند دانشگاه را کاملا پسرانه می کنند، منتها يک مجتمع سلف به اسم ياس تاسيس کرده اند، پارکی را به دخترها اختصاص داده اند و سايت و سالن مطالعه را از همديگر تفکيک کرده و بخش پسرها و دخترها را از هم جدا کرده اند. مخصوصا الان يکی دو سال است که کلاس های علوم پايه را به طور کامل از همديگر تفکيک کرده اند.

طرح تفکيک جنسيتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به چه صورت بوده است؟ دانشجويانی که می خواسته اند ثبت نام کنند، آيا توانسته اند هر واحدی را که مايلند انتخاب کنند؟ يا اينکه مثل بعضی از دانشگاه ها، انتخاب رشته برای بعضی از درس ها به شکل جداگانه بوده است؟
در دوره کارشناسی ارشد روزانه کاملا مشخص بود که به هيچ عنوان دانشجوی دختر گرفته نشد و ظرفيت کلاسها کاملا به پسران اختصاص داده شد.

دفترچه های کنکور را که احتمالا همه ديده اند. يکسری ستون و رديف هايی دارد و ظرفيت دختران و پسران در ان نوشته شده است.

در رشته های کارشناسی هم به طور کلی ۲۳ درصد به خانمها و بقيه ظرفيت دانشگاه به آقايان اختصاص داشت، در مورد ثبت نام هم توضيحی در اين مورد داده نشده است. يک اتفاق بدی هم که افتاده اين است که دخترهايی که چهار سال درس خوانده اند که بدون کنکور وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند، نمی توانند در دانشگاه خود بمانند و بدون کنکور وارد اين مرحله شوند. از اين حقی که در مصوبات وزارت علوم هست، محروم شده اند. خيلی از دخترها با معدل خوب هم از اين حق محروم شده اند.

واکنش دانشجويان دانشگاه علم و صنعت به جداسازی جنسيتی چه بود؟

در سال گذشته بچه ها در اين مورد يک طومار جمع کردند. امضاء های جمع شده را به مراجع مختلف و با نامه ارسال کردند. در اعتراض به اين جريان، جلوی ساختمان رياست دانشگاه تجمع کردند که با تهديدات خيلی واهی روبرو شدند.

چند تن از اساتيد دانشگاه به رئيس مجلس نامه نوشتند. و خواستند که اين اقدام متوقف شود، ولی متاسفانه دانشگاه به اين اعتراض ها کوچکترين توجهی نمی کند و کماکان دارد کار خودش را می کند.

وزير علوم تاکيد بسياری روی اسلامی شدن دانشگاه ها دارد. آيا اثری از اسلامی شدن در دانشگاه علم و صنعت ديده می شود؟

بسته به اين است که اسلامی شدن را چه تعريف کنيم، شايد بتوان گفت بله. با تعريفی که وزارتخانه و خود وزير علوم از اسلامی شدن دارند، بله دانشگاه علم و صنعت اسلامی شده است.

مثلا برخوردهايی که انجام می دهند، توهين هايی که به دانشجويان می کنند، واکنش هايی که عليه پوشش آنها انجام می دهند، به پوشش خيلی از بچه هايی که چادری و کاملا محجبه هستند، ايراد می گيرند. به آنها توهين می کنند، نسبت به رفت و آمدشان واکنش نشان می دهند.
توی پارک ها و فضای سبز دانشگاه به دخترها و پسرهايی که کنار همديگر می نشينند، تذکر می دهند. حتی برخی از دانشجوها به خاطر پوششان به کميته انضباطی احضار می شوند. اين قبيل رفتارها امسال شدت گرفته است.

محروميت ازتحصيل مسئله ای است که در سال های اخير برای دانشجويان زياد اتفاق افتاده است. آيا برخی از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در تريم جديد محروم ازتحصيل شده اند؟ يا احيانا کسی بوده است که با فشارهايی مثل تهديد و بازجويی و بازداشت و يا احضار به حراست مواجه بوده باشد؟
در ترم جديد اتفاق محروميت از تحصيل رخ نداده است. اما دانشجويانی بوده اند که به حراست دانشگاه، کميته پيگيری وزارت اطلاعات احضار شده و مورد تهديد قرار گرفته اند. حتی تهديد شده اند که احتمال دارد در سال جديد پرونده کميته انضباطی برايشان تشکيل شود.

اما موضوعی که در طول دو ترم اخير رخ داده اين است که برای دانشجويانی که به طور موقت محروم از تحصيل شده اند و دوران محروميت از تحصيلشان تمام می شود برای انتخاب واحد در ترم جديد ، مشکل ايجاد می کنند.

آماری از دانشجويان علم و صنعت که به کميته های انضباطی يا دفتر پيگيری وزارت اطلاعات احضار شده اند در دست هست؟


آمار دقيقی در دست نيست، چون خيلی از دانشجويانی که احضار می شوند از دانشجويان ورودی جديد هستند و آنها را تهديد می کنند که به کسی در اين مورد چيزی نگويند.

با اين تهديدات توانسته اند تا حدی آمارها را مخدوش کرده و به نقطه کور برسانند. اما از تابستان تا آغازسال تحصيلی به طور تقريبی ۱۰ تا ۲۰ نفر بين دانشگاه و کميته انضباطی، دفتر حراست دانشگاه و دفتر پيگيری وزارت اطلاعات در رفت و آمدند.

نکته جالب اين است که وقتی دانشجوها به حراست دانشگاه احضار می شوند با فردی موسوم به «فتحی» رو به رو می شوند. ايشان چند سالی است که در زندان اوين و دفتر پيگيری وزارت اطلاعات مسوول بازجويی دانشجويان علم و صنعت است.  فردی به نام « آقای خليلی» که معاون دانشجويی حراست دانشگاه علم و صنعت است هم مدتهاست که دانشجويان اين دانشگاه را تهديد می کند.
فرین عاصمی
راديو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر