۱۳۹۰ مهر ۱۳, چهارشنبه

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران در پی درگذشت یکی از دانشجویان دانشگاه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران در پی درگذشت دردناک آمنه زنگنه، یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه، با صدور بیانیه ای خواستار استعفای دکتر رهایی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شد.
انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک تهران ضمن اعلام تسلیت به خانواده این دانشجو و جامعه دانشگاهی پلی تکنیک، در بخشی از بیانیه خود آورده است: "ما خواستار اصلاح دید ریاست دانشگاه به دانشجویان هستیم! خواسته ای که با حضور رهایی تحقق یافتنی نیست، چرا که اگر غیر از این بود امروز شاهد حضور نیروهای حراستی در جمع دانشجویان که مقدمه ای برای تحمیل هزینه به ایشان است، نبودیم. ریاست دانشگاهی که با شخصیت حقیرش بله قربان گویان، فرمان های نهاد های مافوق و غیر دانشجویی را اجرا می کند. رییس دانشگاهی که در مقابل درب های آن، نیروهای انتظامات به جای حفظ نظم به طرز شرم آوری به نحوه آرایش دختران و پوشش پسران توجه می کنند تا در صورت منافات با علایق آنها از ورود ایشان به دانشگاه جلوگیری کنند. رئیس دانشگاهی که دانشگاه را با دکان و بنگاه اقتصادی اشتباه گرفته است، رئیسی که به تفکیک جنسیتی دامن می زند، رئیسی که دفتر نهاد مستقل دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک تهران را با خاک یکسان کرده، رئیس دانشگاهی که در زمینه های دانشجویی، فرهنگی و البته آموزشی مردود و رو سیاه است."

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
دانشجویان فهیم و آگاه پلی تکنیک؛
روز گذشته آمنه زنگنه، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پلیمر دانشگاه صنعتی امیر کبیر، در اثر خفگی در حمام خوابگاه مرادی در گذشت. ضمن تسلیت این ضایعه ی بزرگ به خانواده ایشان، دانشجویان و اساتید پلی تکنیک و جامعه ی دانشگاهی سراسر کشور بیان نکات زیر ضروری است:
بی شک مسئولیت این فاجعه ناگوار بر عهده شخص علیرضا رهایی، رئیس انتصابی دانشگاه است. فردی خود محور، خرد گریز، منفعت طلب و چماق دار که در طول سابقه ی ننگین ریاستش بر دانشگاه همواره به بهترین نحو از عهده وظایف سرکوب گرانه اش بر آمده و در موارد آشکار و واضحی خواست دانشجویان پلی تکنیک را زیر پا گذاشته است. عروسک خیمه شب بازی ای که دقیقا مشابه و هم عرض سلسله مراتبی که در دستگاه سرکوب حکم فرماست مدیران خود را به مثابه مهره هایی فاقد اختیار به کار برده است.
بهروز آرزو، بازوی سرکوب رهایی که سمت معاونت دانشجویی دانشگاه را بر عهده دارد، در بیانیه ی شرم آوری که از طرف او و مجموعه ی تحت مدیریتش نوشته شده است با جمله های سخیفی نظیر: "این دانشجو به خواست خود متقاضی اسکان در خوابگاه ..."  کوته فکری، بی مسئولیتی و حقارت گردانندگان امور دانشجویی را نشان می دهد. گویی انتخاب خود خواسته ی خوابگاه نزد مسئولان دانشگاه مترادف انتخاب آگاهانه ی مرگ توسط این دانشجو بوده است.
البته همان طور که گفته شد با نهادینه شدن خودکامگی و ضد ارزش شدن انتقاد، طرح سوال، احترام به نظر دیگران و سرکوب هرگونه دید انتقادی شاهد عدم پاسخگویی رئیس مزدور دانشگاه و به تبع آن مدیران بی کفایت و دست نشانده از جانب او خواهیم بود.
علیرضا رهایی در دانشگاه حرف اول و آخر را می زند، همانگونه که سالهاست در کشور ما تنها یک نفر سخن می گوید و طبیعی است که دود آتش این خودکامگی همچون همیشه به چشم افرادی خواهد رفت که رئیسان خود خوانده، خود را مسئول این افراد می دانند. پایان این ماجرا یا سرکوب و تهدید دانشجویان است یا تحمل چیزی شبیه حکم حکومتی از طرف ارباب قدرت، مگر آنکه از گذشته ی خود پند بگیریم و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. به راستی اگر دانشجویان دانشگاه پیرو سقوط یکی از دانشجویان دانشگاه از آسانسور خوابگاه پسران در سال ٨٧ که منجر به از دست دادن پای این دانشجو شد، بر سر انتخاب صحیح هدف که همان برکناری رهایی است ایستادگی کرده بودند این فاجعه رخ داده بود؟
ما خواستار اصلاح دید ریاست دانشگاه به دانشجویان هستیم! خواسته ای که با حضور رهایی تحقق یافتنی نیست، چرا که اگر غیر از این بود امروز شاهد حضور نیروهای حراستی در جمع دانشجویان که مقدمه ای برای تحمیل هزینه به ایشان است، نبودیم. ریاست دانشگاهی که با شخصیت حقیرش بله قربان گویان، فرمان های نهاد های مافوق و غیر دانشجویی را اجرا می کند. رییس دانشگاهی که در مقابل درب های آن، نیروهای انتظامات به جای حفظ نظم به طرز شرم آوری به نحوه آرایش دختران و پوشش پسران توجه می کنند تا در صورت منافات با علایق آنها از ورود ایشان به دانشگاه جلوگیری کنند. رئیس دانشگاهی که دانشگاه را با دکان و بنگاه اقتصادی اشتباه گرفته است، رئیسی که به تفکیک جنسیتی دامن می زند، رئیسی که دفتر نهاد مستقل دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک تهران را با خاک یکسان کرده، رئیس دانشگاهی که در زمینه های دانشجویی، فرهنگی و البته آموزشی مردود و رو سیاه است.
در پایان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران) خواهان معرفی و محاکمه ی عاجل قاتلین دانشجوی دانشکده ی پلیمر، آمنه زنگنه، و همین طور برکناری رئیس بی کفایت دانشگاه، علیرضا رهایی، از دانشگاه می باشد. خواسته ای که مطالبه ی راستین تمامی دانشجویان دانشگاه است. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ضمن دعوت از دانشجویان به حفظ اتحاد و همدلی و همین طور بیان مطالبات به شکلی واضح و روشن، از تمامی دانشجویان می خواهد تا برکناری علیرضا رهایی در کنار این انجمن از تلاش باز نایستند.
١٢/ ٧/ ٩٠
انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه صنعتی امیر کبیر ( پلی تکنیک تهران )  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر