۱۳۹۰ مهر ۲۴, یکشنبه

نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان کرد کرمانشاه خطاب به آیت الله خامنه ای

جمعی از دانشجویان کرد کرمانشاه در نامه ای سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از سیاست ها و سخنان ایشان در مورد کرمانشاه، اعلام کردند که ما هرگز در جبهه ظالمان قرار نخواهیم گرفت.


 این دانشجویان در مقدمه نامه خود گفته اند: "ما جمعي از دانشجويان كرمانشاهي وظيفه‌ي خود ديديم در پيرامون سفر اخير آيت‌الله خامنه‌اي به استان كرمانشاه، نامه‌اي خطاب به ايشان نوشته و آن را در اختيار آراي عمومي نيز بگذاريم. چرا كه نامه‌ي ما نه تقاضانامه است و نه شكوه‌نامه و حتي دردنامه نيز. نامه‌ايست تنها در بيان واقعيات گزنده‌‌ي كرمانشاه كه علي‌رغم جو تبليغاتي وسيعي كه صورت گرفت، مردم اين شهر روزانه اين واقعيات را مي‌بينند و گزندگي آن را تا مغز استخوان‌شان تجربه مي‌كنند."
در انتهای این نامه سرگشاده آمده است: "اگر چاپلوسان‌تان شعار «آقا هاتي، خوه‌ش هاتي» را در اين شهر سر داده‌اند ما حقيقت‌گويان مي‌گوييم «جناب هاتي، ئه‌ما ئه‌راي چه هاتي؟» ما جمعي از دانشجويان كرد كرمانشاهي آشكارا به شما مي‌گوييم كه آنچه مي‌خواهيد از ما بسازيد رد مي‌كنيم. ما كرمانشاهي‌ها «شيعه‌ي ولايي، كردهاي استحاله‌يافته و  نظاميان گوش به فرمان شما» نخواهيم بود."
متن کامل این نامه سرگشاده در ادامه آمده است:
آقاي خامنه‌اي؛
در سخنراني‌هاي شما خطاب به اهالي و مسئولين كرمانشاه، نقاط بسياري وجود داشت كه يادآوري آن را ضروري مي‌دانيم. نقاط قابل تأملي در آن‌ها وجود داشت كه قبول آن مستلزم آن بود كه ما مردم كرمانشاه به نحوي «خودمان را به آن راه بزنيم»! چيزي كه با مرام حقيقت‌گويي و صراحت كرمانشاهي‌ها همخواني ندارد. به همين دليل با همان صراحت كرمانشاهي اين مسائل را مطرح مي‌نماييم.
آقاي خامنه‌اي، براي ما دليل سفرتان به كرمانشاه و اينكه چرا در غرب ايران، كرمانشاه را به عنوان اولين محل سفرتان انتخاب كرده‌ايد، بسيار روشن است. شما كرمانشاه را به چند دليل متعلق به خودتان مي‌دانيد. اولين دليل اين كه چون بخش بزرگي از ساكنان استان و شهر كرمانشاه را شيعيان تشكيل مي‌دهند، شما اين منطقه را به عنوان پايگاهي براي تبليغ ايده‌هاي نظام جمهوري اسلامي مي‌دانيد. و به‌حق نيز تاكنون حداكثر استفاده را از اين مسئله برده‌ايد. اگرچه تنها بخشي از ما نويسندگان اين نامه، شيعه مذهب هستيم اما استفاده‌هاي زيركانه‌ي سياسي شما از اين مسئله، ما را به تأملي جدي در اين زمينه وادار مي‌كند.
آقاي خامنه‌اي، شيعه‌بودن ما كرمانشاهي‌ها نيازي به تأييدات و تأكيدات مكرر شما و هيچ مرجع ديگري ندارد. قرن‌هاست كه بخشي از اين مردم شيعه‌بودن را به دليل ظلم‌ستيزي آن برگزيده‌اند. كرمانشاه، در همه‌ي تاريخ بعد از اسلام و حتي قبل از آن، مركزي براي مقاومت در برابر ستم‌كاران بوده است. اجداد ما سيره‌ي علي(ع) و اهل‌بيت را به خاطر پايمردي‌شان در برابر ظلم قدرت‌مندان برگزيدند. تشيع ما كرمانشاهي‌ها، همان تشيع ذلت‌ناپذير و ظلم‌ستيز علي و حسين(ع) است. ما مي‌دانيم اگر در صفين يا صحراي كربلا بوديم در كدامين جبهه مي‌‌ايستاديم.
جناب آيت‌الله، تشيعي كه شما با اين‌همه بوق و كرنا در كرمانشاه از آن سخن مي‌گويي كدام تشيع است؟ تشيعي كه شما از آن دم مي‌زنيد، مذهب رسمي و درباري شاهاني است كه بسيار خواسته‌اند اقتدارشان را بر صخره‌هاي اين ديار حك كنند. سال‌هاست كه در زير لواي تشيع‌ درباري‌تان مردم ما را به سربه‌زيري، ظلم‌پذيري و حتي آلت دست ظالم شدن فرا مي‌خوانيد. اين‌همه مبلغ، ميسيونر و امام جمعه كه به اين استان صادر نموده‌ايد همه در راستاي از ميان بردن تشيع علوي و ظلم‌ستيز كرمانشاه و جايگزيني تشيع درباري صفوي و ولايي به‌جاي آن است. مي‌خواهيم به صراحت بدانيد كه امروز ما كرمانشاهي‌ها كاملا متوجه سياست‌هاي شما در اين زمينه هستيم. شيعه‌بودن كرمانشاهي، براي نظام شما صرفا ابزاري است جهت اعمال سياست‌هايتان در غرب كشور. ما خوب مي‌دانيم كه قصد داريد با تهييج احساسات مردم كرمانشاه، براي سركوب مخالفان خود در سرتاسر ايران به يارگيري بپردازيد. اما بدانيد كه خط تشيع ما، حسيني و ظلم‌ستيز است و اگر بنا باشد تعيين جبهه‌اي در كار باشد ما هرگز در جبهه‌ي ظالمان قرار نخواهيم گرفت.
آقاي خامنه‌اي، شما سال‌هاست كه به انحاي مختلف قصد ايجاد درگيري‌ها و اختلافات مذهبي را در ديار ما داريد و در اين راه توانستيد تخم نفاق در ميان ما مردم بپاشيد. سال‌ها مبلغان شما در اين استان، كرمانشاهي‌هاي سني ‌مذهب را دشمن نشان دادند و اين باعث چه ظلم‌هايي كه بر اهل تسنن اين استان نشد. تحت نام جانبداري از تشيع، اهل تسنن را به حاشيه رانديد اما آيا جز جنگ، فقر، اعتياد و فحشا چيزي براي شيعيان اين استان به ارمغان آورديد؟  استان كرمانشاه از لحاظ درصد فقر،‌ بيكاري، اعتياد و خودكشي بالاترين ميزان را در كل ايران داراست؛ مگر نه اينكه اينجا هم بخشي از جهان تشيعي است كه ادعاي تبديل‌ آن به بهشت را داريد؟! آيا بهتر نبود از آن خروار خروار پول‌هايي كه براي حزب‌الله لبنان صرف مي‌كنيد، كمي هم به اين شيعيان كرمانشاهي مي‌رسيد و صرف آباداني اين ديار مي‌شد؟ در آخرين خطابه‌تان از لزوم موضع‌گيري مشترك علماي شيعه و سني استان براي مقابله با تكفيري‌ها سخن گفته‌ايد. آيا اين فتواي جديدي براي ايجاد نفاق و درگيري در ديار ما نيست؟ به دنبال سخنان شما، بعضي از علماءتان در لزوم تكفير و مقابله با اهل‌حق خطبه سر مي‌دهند. شما كه در جاي ديگري از سخنان‌تان از مدارا مي‌گوييد!! آيا مدارايتان به جان هم انداختن شيعه و سني و اهل‌حق است؟ آيين ياري(اهل حق) از كهن‌ترين اعتقادات اين مرز و بوم است. هزاران سال است كه باورهاي مختلف در اين ديار در كنار هم در صلح زيسته‌اند. مسجد اهل تسنن، مسجد شيعيان و جم‌خانه‌ي اهل‌حق بدون  هيچ مشكلي در كنار هم برپا بوده‌اند. مدارا بخشي از فرهنگ ما مردم كرمانشاه است. بر روي نفاق و تفرقه‌افكني در ميان ما سرمايه‌گذاري نكنيد؛ وگرنه ما كرمانشاهي‌ها به سختي در برابرتان موضع خواهيم گرفت. شما اگر براي وصل‌كردن نيامده‌ايد، در فصل‌نمودن ما نكوشيد.
آقاي خامنه‌اي؛ دليل ديگري كه باعث مي‌شود شما كرمانشاه را ملك خود بدانيد اين است كه گمان مي‌بريد توانسته‌ايد ما كرمانشاهي‌ها را از ساير هم‌زبان‌هاي خود در ايران دور نماييد. سال‌هاست كه سياست‌هاي بسيار هدفمندي را جهت كم‌رنگ‌كردن هويت قومي استان كرمانشاه به‌كار مي‌بريد. سياست‌هاي استحاله‌ي فرهنگي در استان كرمانشاه به قدري واضح و مشخص‌اند كه انكارناشدني‌اند. در سخنراني‌هايتان حتي يك كلمه نيز از هويت كردي ما كرمانشاهي‌ها بر زبان نمي‌آوريد، اين در حالي است كه بن‌بست در سياست‌هاي نظام نسبت به مسئله‌ي كرد و قبول هويت ما بسيار واضح است. در چند ماه اخير پيش از سفرتان به كرمانشاه چندين تن از فعالين ادبي كرمانشاه تنها و تنها به خاطر نوشتن و خواندن اشعار كردي و شركت در همايش‌هاي ادبي كردي به زندان افتاده‌اند.
آقاي خامنه‌اي، سال‌هاست كه قصد اين را داريد كه كرمانشاه را به مركز توليد و صدور نظاميان به ساير نقاط كردنشين ايران مبدل نماييد. آيا اينكه تقريبا همه‌ي نظاميان رده‌پايين و متوسط مناطق كردنشين،‌ كرمانشاهي هستند امري تصادفي است؟  آيا قصد اين را داريد كه ساير كردزبانان را به دشمنان كرمانشاه و مردمش مبدل سازيد؟ حجم بسيار زياد شاغلين در بخش نظامي در استان كرمانشاه نه به واسطه‌ي اجراي همين سياست تفرقه‌افكني شما در ميان مردم كردزبان است؟ يا شايد راه چاره‌ي شما براي معضل بيكاري همين ارتشي، انتظامي‌، سپاهي و بسيجي‌نمودن كرمانشاه است؟ به‌عنوان جوانان كرمانشاهي خطاب به شما مي‌گوييم كه ما كردهاي كرمانشاهي از هر مذهب و فرقه‌اي كه باشيم ديگر به هويت ملي‌مان واقفيم و ديگر راهي براي اجراي سياست‌هاي تفرقه‌افكنانه‌تان در ميان ما و ديگر هم‌زبانان‌مان باقي نمي‌گذاريم.
آقاي خامنه‌اي؛ دليل بسيار مهم ديگري كه باعث مي‌شود شما كرمانشاه را قلمرو بلامنازع خود تصور كنيد عملكردهايتان در حيطه‌ي سياسي، اقتصادي و اجتماعي در اين استان است. استان كرمانشاه و خود شهر كرمانشاه زماني مركز مبارزات سياسي، فكري و فرهنگي بود. در ميان مردم كرمانشاه به دليل خصوصيت عدالت‌طلبي‌ و ظلم‌ناپذيري‌شان گرايش‌هاي سياسي مختلف هميشه وجود داشته است، اما امروزه كرمانشاه با سياست‌هاي سركوب‌گرانه‌ي نهادها و مسئولين نظام شما در بدترين شرايط خفقان قرار گرفته است. اگرچه شرايط زندان‌ها و به‌خصوص زندان‌هايي نظير زندان اطلاعات، سپاه و ديزل‌آباد كرمانشاه به اندازه‌ي زندان‌هاي استان تهران در مركز توجه مدافعين حقوق بشر قرار نگرفته‌اند، اما حقيقت اين است كه اين زندان‌ها ازجمله مخوف‌ترين زندان‌هاي كل ايران هستند. آيا از وجود اين زندان‌ها بي‌اطلاعيد؟! آيا به عنوان رهبر جمهوري اسلامي به‌جاي  اينهمه مداح و تملق‌گو كه به دورتان جمع كرده‌ايد بهتر نبود ديداري هم با چند تن از زندانيان سياسي شكنجه‌شده در زندان‌هاي اطلاعات و سپاه كرمانشاه مي‌داشتيد؟ همين‌كه ما نويسندگان نامه نمي‌توانيم اسامي خود را افشا كنيم، نشان از وجود فضاي خفقان‌زده‌اي دارد كه شما در كرمانشاه برقرار كرده‌ايد. كرمانشاه جايي است كه در درد بر زبان نياوردن حقيقت مي‌سوزد؛ چرا كه در اينجا هر كسي از نشستن بر «كرسي‌هاي آزادانديشي برقي» بازجويان‌ بي‌رحمتان انديشناك است.
شما در خطابه‌تان همچنين از ظرفيت‌هاي بالاي انساني، طبيعي و اقتصادي كرمانشاه بسيار داد سخن داديد. اما اين در برآورد با درصد بسيار بالاي فقر و بيكاري در اين استان چگونه توجيه‌‌پذير است؟ آيا به اين فكر افتاده‌ايد كه به محلات فقيرنشين كرمانشاه  هم سري بزنيد؟ كاش مي‌شد جسارت رويارويي با بچه‌هاي محله‌ي جعفرآباد را در شما ببينيم. تصوير رنج‌آور فقر اين محلات بسيار بزرگ‌تر از تصوير جنگ مقد‌سي است كه مي‌خواهيد با صرف هزينه‌هاي هنگفت آن را در كرمانشاه زنده نگه داريد.  آنجا ديگر در مقابل كودكان واكسي و نان‌خشكه‌فروش نمي‌توانيد توجيه كنيد كه فقرشان ناشي از سياست‌هاي تبعيض‌آميزتان نسبت به مردم كرمانشاه نيست.
شما در بخش ديگري از سخنان‌تان از غيرت و مرام پهلواني كرمانشاهي‌ها گفته بوديد. آري، اين مردم هميشه پهلوان بوده‌اند و اين همان چيزي است كه امثال شما را ترسانده و همچنان مي‌ترساند. آيا گمان مي‌بريد ما مردم كرمانشاه نمي‌دانيم وجود اين‌همه معتادي كه در گوشه‌كنار خيابان‌هاي اين شهر كه ذره‌ذره جان مي‌سپارند، به‌خاطر سياست‌هايي است كه ترس شما از پهلواني كرمانشاهي‌ها مسبب آن است؟ آقاي خامنه‌اي، فقر، فحشا و اعتياد ريشه‌ي اين مردم را مي‌جود و شما نمي‌توانيد چشم مردم را بر اين حقيقت ببنديد كه مراكز فحشا و پخش مواد مخدر، پاتوق اصلي مسئولين نظام شما در اين شهر هستند. شما كه از وجود بيشترين ميزان شهيده‌ها در استان كرمانشاه مي‌گوييد، آيا از ميزان بالاي زناني كه به‌خاطر فقر و اعتياد به دام باندهاي فحشايي كشيده شده‌اند كه بنيان‌گذارش مسئولين شما هستند، باخبريد؟ آيا ميزان بسيار بالاي خودكشي زناني كه در يأس و نوميدي دست‌وپا مي‌زنند، ذره‌اي وجدان شما را به درد مي‌آورد؟!
در پايان به شما مي‌گوييم كه حقيقت هرچند تلخ باشد بايد پذيرايش شد. اگر چاپلوسان‌تان شعار «آقا هاتي، خوه‌ش هاتي» را در اين شهر سر داده‌اند ما حقيقت‌گويان مي‌گوييم «جناب هاتي، ئه‌ما ئه‌راي چه هاتي؟» ما جمعي از دانشجويان كرد كرمانشاهي آشكارا به شما مي‌گوييم كه آنچه مي‌خواهيد از ما بسازيد رد مي‌كنيم. ما كرمانشاهي‌ها «شيعه‌ي ولايي، كردهاي استحاله‌يافته و  نظاميان گوش به فرمان شما» نخواهيم بود. هويت‌مان براي‌مان مشخص است. ما مردمان كرمانشاه با اعتقادات گوناگون شيعه‌ي علوي، سني و ياري هستيم. به هويت كردي خود مي‌باليم و با حفظ همه‌ي مرام‌هاي انساني‌مان پهلوان خواهيم ماند.
جمعي از دانشجويان كرد كرمانشاهي
٢٣ مهر ١٣٩٠

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر