۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۱, چهارشنبه

اتحادیه دانشجویان اروپا خواهان آزادی بهاره هدایت شد

خبرگزاری هرانا - اتحاديه دانشجويان اروپا خواهان «آزادی فوری» بهاره هدايت، فعال دانشجويی زندانی در ايران شد.
به گزارش دانشجونيوز، اين تشکل غيردولتی از يونسکو و کميسيون اروپا خواسته تا با فشار بر حکومت ايران برای آزادی بهاره هدايت و تمام دانشجويان زندانی تلاش کنند.

برت وندنکندلاير، دبير اتحاديه دانشجويان اروپا گفته است: "ما تقاضای آزادی فوری هدايت را که تحت نقض حقوق بشر توسط حکومت ايران قرار گرفته، داريم. او برای حقوق دانشجويان و دانشجويان دختر بدون ترس از تبعات سنگين ۹ سال و نيم حکم زندان در محروميت کامل از ملاقات دوستان و خانواده‌اش و همچنين در وضعيت بد زندگی و شرايط جسمی نامناسب، ايستاده است."

بهاره هدايت نخستين بار در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ در جريان تجمع اعتراضی فعالان جنبش زنان در ميدان هفت تير بازداشت شد. وی در ۱۸ تير ماه ۱۳۸۶ برای دومين بار در تحصن اعضای دفترتحکيم وحدت مقابل دانشگاه اميرکبير دستگير شد و پس از آن نيز تابستان ۸۷ در منزل پدری و همچنین هنگام سال تحويل ۸۸ مقابل زندان اوين بازداشت شده بود.

بهاره هدايت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و دبير روابط عمومی اين اتحاديه، بار ديگر روز ۱۰ دی ۸۸ و در موج بازداشت‌های پس از وقايع عاشورای تهران بازداشت گرديد و در حال حاضر در زندان اوين در بازداشت است.

وی سال گذشته از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ٩ سال و نيم حبس محکوم شد. اين حکم مرداد ٨٩ از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجديدنظر تهران عيناً تأييد شد.

هدایت در دادگاه بدوی به اتهام "اجتماع و تبانی عليه نظام" به پنج سال حبس، به اتهام "توهين به رهبری" به دو سال و به اتهام "توهين به رئيس‌جمهوری" و "تبليغ عليه نظام" به شش ماه حبس محکوم شده بود.

در همين حال حکم دو سال حبس تعليقی اين عضو پيشين دفتر تحکيم وحدت به اتهام" اقدام عليه امنيت ملی از طريق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵" نيز از حالت تعليق خارج شده و به اين حکم اضافه شده است.

بهاره هدايت فروردين ٨٩ کانديدای جايزه دانشجويی "صلح" اتحاديه سراسری دانشجويان اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۰ شد. وی از سوی ۴۵ اتحاديه دانشجويی از ۳۷ کشور مختلف جهان، نامزد دريافت اين جايزه شد.

مدتی پيش نيز جمعی از فعالان دانشجويی، زنان و حقوق بشر، با تشکيل کمپينی برای حمايت از بهاره هدايت در صدد جلب توجه نهادهای دانشجويی، دولت‌مردان دنيا و نهادهای حقوق بشری به شرايط ويژه اين زندانی سياسی هستند.

اين کمپين که در آستانه سالروز تولد بهاره هدايت آغاز به کار کرده، طی فراخوانی اعلام کرده است که اين زندانی سياسی فقط به خاطر انتقادهای شجاعانه‌اش بازداشت شده و حکومت ايران می‌بايست هرچه سريع‌تر او را آزاد کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر