۱۳۹۱ بهمن ۲۷, جمعه

عدم تفهیم اتهام به فعالان دانشجویی و مدنی کُرد با گذشت دو هفته از بازداشت

فرشید آذرنیوش: با گذشت نزدیک به دو هفته از بازداشت ۶ فعال مدنی و دانشجویی کرد، گفته می شود که هیچکدام از این بازداشتی ها از سوی نهاد های امنیتی تفهیم اتهام نشده اند. این در حالی است که نگرانی ها نسبت به سرنوشت این فعالان اجتماعی افزایش پیدا کرده است.

یکی از فعالان دانشجویی کرد بنام شاهو محمودی، در گفتگو با وبسایت دانشجونیوز ضمن اعتراض به این بازداشت های «ناعادلانه و بی رحمانه»، ایجاد رعب و وحشت در کردستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران را از دلایل این بازداشت ها عنوان کرده است.

عدم پاسخگویی مسئولین به خانواده ها
به گزارش دانشجونیوز، پس از بازداشت ۶ فعال دانشجویی و مدنی کرد در شهر مریوان با نام های داود قسیمی ، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی جامعه‌شناسی در دانشگاه آزاد تهران ــ مرکز، سامان محمودی، دانشجوی کارشناسی در دانشگاه ارومیه، خالد محمدی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته‌ی جغرافیا، سوران دانشور فارغ‌التحصیل رشته‌ی مسکن و شهرسازی در دانشگاه کُردستان، محمد کهنه‌پوشی دانشجوی ترم آخر دانشگاه ارومیه و زانا معینی فعال مدنی و انتقال آنان به اداره اطلاعات شهر مریوان، هیچ کدام از مسولین امنیتی و قضایی استان کردستان به پیگیری های خانواده این بازداشتی ها پاسخ نداده و آنان را تهدید کرده اند.

اتهام زنی بازجویان به دو دانشجو: «همکاری با احزاب کرد»

بر اساس آنچه که شاهو محمودی، از فعالان دانشجویی کرد دانشگاه آزاد مریوان در مصاحبه با دانشجو نیوز اعلام کرده است، بازجوهای امنیتی استان کردستان به خانواده بازداشت شدگان گفته اند که اتهام دو تن از این دانشجویان بازداشتی «همکاری با احزاب» کردی می باشد.

شاهو محمودی فعالیت این ۵ فعال بازداشتی را تنها "فعالیت مدنی و دانشجویی" در حوزه حقوق بشر و محیط زیست دانسته بازداشت این دانشجویان را غیر قبول خوانده و اعلام کرده است که فعالان و شهروندان کرد در شهر مریوان نبست به این بازداشت ها بی تفاوت نبوده و از این اقدام غیرقانونی مسئولین بشدت ناراضی هستند.

این فعال دانشجویی با انتقاد از نحوه برخورد مقامات امنیتی در ستاد خبری وزارت اطلاعات آن را بسیار «تند و بی ادبانه» دانسته و اضافه کرده است که آنان از پاسخ مناسب به خانواده ها امتناع ورزیده و حتی به تنها خواسته خانواده سوران دانشور مبنی بر تحویل مدارک دانشگاهی برای ثبت نام وی در مقطع کارشناسی ارشد نیز رسیدگی نکرده اند.

به گفته این فعال دانشجویی کرد نیروهای امنیتی کامپیوترهای شخصی و دیگر وسایل دانشجویان را مورد تفتیش قرار داده و برخی وسایل نیز به اداره‌ی اطلاعات منتقل کرده اند.

وی از قول یکی از خانواده ها گفته است که یکی از ماموران امنیتی به آنان اعلام کرده است که این دانشجویان حداقل یک ماه در اختیار وزارت اطلاعات خواهند بود.

ادامه تهدید دانشجویان کرد و «سکته خفیف» مادر یکی از بازداشت شدگان
وی در ادامه از «سکته خفیف» مادر یکی از این بازداشتی ها بنام داوود قسیمی خبر داده و افزوده است که « وی هم‌اکنون در بخش آی سی یو بیمارستان کرمانشاه بستری شده است»

بر اساس اظهارات شاهو محمودی تهدید دانشجویان کرد در کردستان همچنان ادامه داشته و پس از بازداشت ۵ تن از دانشجویان با سایر دانشجویان از جمله خود این دانشجو تماس هایی گرفته شده و با ادبیاتی کاملا زننده به بازداشت و برخورد های جدی تهدید شده اند.

«گله مندی» از رسانه ها و فعالان فارس زبان
در انتهای این مصاحبه شاهو محمودی اعلام کرده که از رفتار برخی از رسانه های وابسته به فعالان فارسی زبان و غیر کرد «گله مند» بوده و پیگیری های حقوقی و خبری آنان در ارتباط با این فعالان کرد را ناکافی دانسته است.

وی می گوید انتظار بر این است که «فعالان رسانه ای و حقوق بشر همان تلاشی را که برای آزادی روزنامه نگاران و فعالان سیاسی غیر کرد داشته اند برای این فعالان بازداشتی نیز انجام دهند.»

گفته می شود سوران دانشور، دانش آموخته رشته مسکن و شهرسازی از دانشگاه کردستان و دبیر اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد بهمن ماه گذشته از سوی دستگاه‌های قضایی استان کردستان به اتهام "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" به یکسال زندان محکوم شده بود.

«اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد» از انجمن های دانشجویی کرد محسوب میشود که در چند سال گذاشته در معرض فشار و برخورد از سوی مقامات امنیتی حکومت ایران بوده است.

در چند سال اخیر برخی از اعضای آن از جمله میلاد کریمی، مهدی دعاگو، رحیم باجور، شیرزاد کریمی بازداشت و مدتی را در سلول های انفرادی بازداشت گاه اطلاعات گذرانده اند.

از سوی دیگر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز خبر داده که زانا معینی فعال مدنی که روز سه شنبه ۱۰ بهمن ماه از سوی نیروهای اداره اطلاعات شهر مریوان بازداشت شده بود نیز همچنان در بازداشتگاه اداره‌ اطلاعات این شهر بسر می‌برند.

به نوشته این وبسایت، «این فعالین بازداشتی روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه با خانواده خویش تماس گرفته و از آنها خواسته‌اند که برای آنها وسایلی همچون حوله و.. . را آماده کرده و تحویل ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان بدهند. کارمندان ستاد خبری در پاسخ علت بازداشت و زمان آزادی این فعالین به خانواده‌ آنها اعلام کرده‌اند که تا اتمام بازجویها آنها در اختیار وزارت اطلاعات خواهند بود.»

در ادامه فشارها به فعالان مدنی و دانشجویی کرد همچنین این وبسایت گزارش داده که دو تن دیگر از فعالین دانشجویی کُرد دانشگاه پیام نور مریوان به نامهای دانا لنج‌آوایی دانشجوی ترم شش مهندی کشاورزی و ژیار سلامتیان دانشجوی ترم آخر رشته حقوق به دلیل فعالیتهای دانشجویی، از تحصیل در دانشگاه پیام نور مریوان محروم شده و به دانشگاه پیام نور سنندج تبعید شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر