۱۳۹۱ بهمن ۲۷, جمعه

تاييد حکم ۵ سال زندان جمال قادرنژاد، فعال دانشجويی کرد

طی روزهای اخير دادگاه تجديدنظر استان آذربايجان غربی، حکم ۵ سال حبس را برای جمال قادرنژاد که توسط دادگاه انقلاب مهاباد صادر شده بود، قطعی اعلام کرد.

به گزارش آژانس خبری موکریان، "عباس جمالی" وکيل جمال قادرنژاد، دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پيام نور مياندوآب، در گفتگو با کمال حسينی- خبرنگار سرويس حقوق بشر خبرگزاری موکريان، درباره حکم صادره گفت: حکم نهايی پنج سال زندان برای جمال قادرنژاد چند روز پيش از طرف شعبه دهم دادگاه تجديدنظر استان آذربايجان غربی تأئيد شد.

وی با بيان اينکه اتهام اصلی ايشان "عضويت در يکی از احزاب مخالف نظام" بود، اضافه کرد: علاوه بر اين اتهام، که اصلی ترين اتهام آقای قادرنژاد بود، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنيت ملی کشور و فعاليت تبليغی عليه نظام نيز اتهام های ديگری بود که در پرونده ايشان آمده بود.

جمالی افزود: موکل بنده را اداره اطلاعات با همين اتهامات بازداشت کرده بود. نکته قابل تأمل و تعجب برانگيز برای بنده اين بود که خود اداره اطلاعات صراحتا تقاضای اشد مجازات به استناد مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات کرده بود، که قانونا اين موضوع ربطی به اداره اطلاعات ندارد و اصولا اين ارگان نمی تواند برای کسی تقاضای مجازات کند چون اطلاعات حتی ضابط قضايی هم نيست. اگرهم ضابط قضايی باشد نمی تواند چنين کاری بکند، اين امر مربوط به دادسرا و بازپرس است.

اين وکيل دادگستری با بيان اينکه متاسفانه بازپرس پرونده هم بر اساس گزارش اداره اطلاعات کيفرخواست به دادگاه بدوی داده بود، ادامه داد: در حالی که آقای قادرنژاد اعلام کرده بود که هيچ عضويتی در احزاب مخالف نظام ندارد، ولی با اين وجود قاضی دادگاه بدوی حکم به محکوميت ايشان صادر کردند.

جمالی اضافه کرد: قاضی پرونده عنوان کرده بودند که ديگر اتهامات نامبرده يعنی اجتماع و تبانی و فعاليت تبليغی عليه نظام، جرم های مستقلی نيستند و براين اساس آنها را رد کردند ولی برای اتهام عضويت، حکم ۵ سال زندان برای ايشان صادر کردند.

وی همچنين افزود: در مرحله رسيدگی به پرونده در دادگاه بدوی، اداره اطلاعات ادعا کرده بود که مدارکی و شواهدی پانصد صفحه ای در اختيار قاضی پرونده قرار داده است که اتهام آقای قادرنژاد را اثبات می کند. بنده تقاضا کردم که اين مدارک را مشاهده کنم ولی قاضی پرونده گفتند: "مدارک را من ديده ام، کافی است. شما لازم نيست ببينيد" و هيچ مدرکی به ما ارائه نکرد.

عباس جمالی خاطرنشان کرد: بنده به همه اين موارد در مرحله تجديدنظر اشاره کردم که متأسفانه دادگاه تجديدنظر بدون دقت به اين مسائل و موارد خلاف واقعيت، رأی دادگاه بدوی را عينا تأييد کرد.

وکيل مدافع جمال قادرنژاد، با توجه به بيماری حاد موکلش، در اين باره نير اظهار داشت:در طول ايام بازداشت موکلم، بنده بارها به دليل بيماری ديسک کمر، به قرار بازداشت طولانی مدت ايشان اعتراض کردم و درخواست کردم که قرارشان به وثيقه تبديل شود تا آقای قادرنژاد در بيرون از زندان به معالجه خودشان بپردازند ولی رئيس دادگاه به اين مسأله هم توجهی نکردند.

وی افزود: موکل بنده الآن با ديسک کمر خيلی شديد در زندان مواجه هستند که در صورت ادامه اين وضعيت احتمال وخيم شدن حال جسمی ايشان زياد است.

عباس جمالی در پايان اين گفتگو، نسبت به حکم صادره اينگونه اظهارنظر کرد: بنده همچنان معتقدم که حکم صادره برای جمال قادرنژاد کاملا ناعادلانه است چون در پرونده ايشان هيچگونه مدرک يا شاهدی مبنی بر اثبات اتهام ايشان وجود نداشت و حکم نامبرده صرفا به جهت گزارش اداره اطلاعات صادر گرديده است و به زعم بنده نه تنها روند رسيدگی به پرونده اصولی و قانونی نبود بلکه حکم صادره نيز قانونی نيست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر