۱۳۹۱ بهمن ۲۷, جمعه

دومین سالگرد سه دانشجوی شهید

صانع ژاله، محمد مختاری و حامد نورمحمدی سه دانشجویی هستند که در فاصله کمتر از یک هفته و در تظاهرات ۲۵ بهمن و اول اسفند ماه ١٣٨٩، در ایران توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی جان خود را از دست دادند.

به گزارش دانشجونیوز، شهادت صانع ژاله در ۲۵ بهمن ماه بسیار جنجال برانگیز شد. در این روز که تظاهرات نسبتا گسترده ای از سوی مخالفان در ایران برگزار شد رسانه‌های وابسته به حکومت با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن حضور گسترده‌ی مردم در راهپیمایی، تلاش کردند که دانشجوی شهید صانع ژاله را بسیجی معرفی کنند که به دست نیروهای مخالف جمهوری اسلامی کشته شده است. بعد از تلاش های گسترده این رسانه ها و همچنین انتشار عکس "کارت عضویت در بسیج" منسوب به این دانشجو، خانواده و نزدیکان وی در مصاحبه هایی این ادعاها را کذب خواندند. حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان نیز مدعی شده بود که صانع ژاله "مخبر" وی در روزنامه کیهان بوده است.

مراسم تشییع جنازه این شهید هم به دست عناصر دولتی برگزار شد بطوریکه از حضور دانشجویان دانشگاه هنر در این مراسم ممانعت به عمل آمد و تعداد زیادی از آنها دستگیر شدند. تصاویر منتشر شده از صانع ژاله در دیدار با آیت الله منتظری و پوشش اخبار دستگیری و فشار به اعضای خانواده صانع ژاله توسط دانشجونیوز پروژه نیروهای امنیتی ایران را ناکام گذاشت.

محمد مختاری دیگر دانشجوی شهید در ۲۵ بهمن ماه نیز توسط نیروهای امنیتی مصادره شد. وی که از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شاهرود بود در اثر اصابت گلوله مستقیم ماموران امنیتی موتور سوار به سوی تظاهرکنندگان در حوالی خیابان رودکی از ناحیه کتف زخمی شد و سپس در بیمارستان درگذشت. مراسم تشییع این دانشجوی شهید همانند مراسم صانع ژاله توسط نیروهای حکومتی برگزار شد. محمد مختاری در صفحه شخصی خود در "فیس بوک" چند روز قبل از شهادتش نوشته بود: "خدایا ایستاده مردن را نصیبم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته ام!"

بعد از شهادت این دو دانشجو در ۲۵ بهمن ماه، مخالفان حکومت تصمیم به برگزاری تظاهرات و مراسم بزرگداشت این دو شهید در اول اسفند ماه گرفتند. در تجمعات پراکنده روز اول اسفند که در شهر های بزرگ کشور برگزار شد این بار در شیراز نیروهای امنیتی یک دانشجو را به شهادت رساندند.

شهید حامد نورمحمدی دانشجوی رشته زیست شناسی دانشگاه شیراز، در روز اول اسفند از روی پل روگذر حد فاصل ميدان دانشجو و میدان نمازی توسط ماموران امنیتی به پایین یرت شده و پس از برخورد ماشین در سطح خیابان پايین (خیابان ساحلی) جان خود را از دست داد.

در همین زمینه روابط عمومی دانشگاه شیراز در اطلاعیه‌ای، گزارش‌های مبنی بر شهادت این دانشجو را "خبر واهی و بی‌اساس رسانه‌های وابسته به ایادی استکبار" دانست و ادعا کرد که این دانشجو در سانحه‌ی تصادف رانندگی با یک خودروی پژو پارس درگذشته است و راننده‌ی خودرو نیز در کلانتری ۱۱ زند شیراز در بازداشت به سر می‌برد.

با گذشت دو سال از به شهادت رساندن این سه دانشجو، هنوز خبری از مجازات عوامل این فاجعه تلخ نیست. یاد و خاطرشان گرامی باد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر