۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

موارد نقض حقوق دانشجویان در گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

گزارش جدید احمد شهید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، در حالی روز گذشته انتشار یافت که به موارد متعدد نقض حقوق دانشجویان نیز پرداخته شده است.
به گزارش دانشجونیوز، احمد شهید در این گزارش با استناد به گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم، از نقض گسترده حقوق دانشجویان در ایران ابراز نگرانی کرده است.
در این گزارش آمده که تلاش های صلح آمیز دانشجویان مانند میزبانی سخنرانی ها و انتشار مقالات اغلب با مجازات های درون دانشگاهی و یا برخوردهای حکومتی مواجه می شود.
همچنین علاوه بر انتشار فهرستی از دانشجویان زندانی که از سوی دفتر تحکیم در اختیار وی قرار گفته بود، مصاحبه هایی با تعدادی از فعالین دانشجویی در پیوست این گزارش آمده است.
موارد نقض حقوق بشر در مورد دانشجویان که در گزارش اخیر احمد شهید به آن اشاره شده، به شرح زیر است:
-          حمله به کوی دانشگاه تهران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨: یکی از دانشجویان، که درخواست نموده هویت وی مخفی بماند، به گزارشگر ویژه از حمله افراد لباس شخصی و نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران، در حالی که از ورود به کمپ های دانشگاه منع شده اند، می گوید. وی گزارش داده است حمله کنندگان که از چوب، چاقو، میله های آهنی، کوکتل مولوتف، گاز اشک آور و باتوم های الکتریکی استفاده می کردند، اتاق های خوابگاه دانشجویان را تخریب نمودند. این شاهد گزارش داده است که خود بر روی زمین کشیده شده و مورد اصابت باتوم های پلیس قرار گرفته و به همراه ۵٠ تن از دانشجویان به پایگاه پلیس شاپور در مرکز تهران منتقل شده است.
-         محرومیت های تحصیلی برای دختران دانشجو: در بررسی بخش حقوق زنان در ایران و اشاره به نابرابری های اقتصادی و اجتماعی آنان، گزارشگر ویژه به صحبت های دو تن از دانشجویان سابق دختر در یک مصاحبه استناد می کند که از نابرای های فرصت های اکادمیک در ایران گفته اند. مصاحبه شوندگان با اشاره به سهمیه های جنسیتی برای زنان در رشته های پزشکی، تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری از مواردی می گویند که دانشجویان دختر با وجود کسب نمرات بالاتر از پسران از ورود به دانشگاه ها باز مانده اند. جداسازی جنسیتی در هشت دانشگاه کشور از دیگر موارد مورد اشاره در این بخش می باشد.
-       زندانیان عقیدتی و مدافعان حقوق بشر: در این بخش گزارش نیز به وضعیت الهام احسنی دانشجو و و عضو فعال گروه مادران عزادار اشاره شده که در تاریخ ٨ فوریه ٢٠١٠ در منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل می شود. وی که در زندان به اعترافات اجباری مجبور می شود، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های غیر قانونی متهم شده است. وی در طول بازداشت از ملاقات با اعضای خانواده و دسترسی به وکیل محروم بوده است. وی پس از ٤٠ روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی در حالی از کشور خارج شده است که پرونده قضائی وی هنوز بسته نشده است.
در کنار مواردی مانند بررسی وضعیت حقوق زنان، اتحادیه های کارگری، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، گروه های مذهبی و  اقلیت های قومی، گزارشگر ویژه بخشی را نیز به بررسی وضعیت دانشجویان اختصاص داده است:
گزارشگر ویژه حقوق  بشر در ابتدای این بخش از گزارش، موارد نقض حقوق دانشجویان برای حق آزادی بیان، تشکل ها و جلسات را نگران کننده عنوان کرده است.
وی همچنین نگرانی خود را از گزارش دانشجویانی که از تحصیل به دلایل مختلفی چون عقاید سیاسی و فعالیت های انتقادی علیه حاکمیت و سیاست های دانشگاه محروم شده اند، ابراز کرده است.
در یک مورد، علی نظری به نحوه استفاده از کمیته های انضباطی برای مجازات دانشجویان به دلیل فعالیت های سیاسی درون و بیرون از دانشگاه اشاره می کند.
او می گوید که پروسه انضباطی نقض شده و اشخاصی بیرون از دانشگاه، برای پرونده دانشجویان تصمیم می گیرند. علی نظری دو بار توسط کمیته انضباطی محکوم شده است: یک بار به خاطر فعالیت در انجمن اسلامی و یک بار به خاطر اعتراض علیه کمبود استاندارهای امنیتی برای دانشجویان که پس از مرگ دو تن از دانشجویان در خوابگاه دانشجویی بر اثر مسمومیت با مونوکسید کربن اتفاق افتاد.
در مورد دیگری گزارشگر ویژه به دریافت تعدادی گزارش در مورد بازداشت روژین محمدی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه مانیل در فیلیپین، در فرودگاه امام خمینی تهران در ١٤ نوامبر ٢٠١١ اشاره می کند.
بر طبق گفته منابعی ( که بنابر درخواست خود ناشناس می مانند) خانم محمدی زمانی بازداشت شده که قصد دیدار با اعضای خانواده خود را داشته است. وی پس از چند روز از بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد. بعد از آزادی، نیروهای امنیتی به منزل پدری وی حمله و اموال شخصی وی را ضبط کردند. در ادامه همچنین به بازداشت دوباره وی و بی خبری تا چند مدت پس از بازداشت اشاره شده است. او دوباره در ٢٣ نوامبر ٢٠١١  بازداشت و به زندان اوبن منتقل شده بود.
در مورد آخردر این بخش، به نامه کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت اشاره شده است. دفتر تحکیم در این نامه بر سهم مهم گروه های دانشجویی واعضای این گروه ها در توسعه وضعیت دانشجویان، حقوق بشر و بهبود وضعیت آکادمیک تاکید کرده است.
در این گزارش آمده که تلاش های صلح آمیز دانشجویان مانند میزبانی سخنرانی ها و انتشار مقالات اغلب با مجازات های درون دانشگاهی و یا برخوردهای حکومتی مواجه می شود.
در انتها نیز بر مبنای آمارهای گزارش دفتر تحکیم وحدت (بر اساس اطلاعات در دسترس) گزارش شده است که از مارچ ٢٠٠٩ (بهار ١٣٨٨) ٦٣٤ مورد دانشجویان بازداشت، ٢۵٤ مورد در دادگاه ها محکوم،  ٣٩٦ مورد محروم از تحصیل، ١٤٤دانشجو توسط مراجع قضائی احضار و ١٣ نشریه دانشجویی هم تعطیل شده اند.
کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم هم چنین نام ٣٣ تن از فعالین دانشجویی، که به دلیل فعالیت در زندان هستند، را به گزارشگر ویژه ارائه کرده است که در انتهای این گزارش ذکر شده است.
یکی از دانشجویان بهایی نیز در یک مصاحبه گزارش داده است که پذیرش تحصیلی ٨٠٠ دانشجوی بهایی، در سالی که درخواست وی رد شده بود، رد شده است. علاوه بر این چندین شهروند بهائی در ارتباط با موسسه آموزش عالی بهائیان، که برای دانشجویان بهائی که از تحصیل بازمانده اند طرحی شده، بازداشت شدند.
در قسمت دوم ضمائم گزارش احمد شهید، همچنین با شماری از شاهدان و دانشجویانی که شامل نقض حقوق بشر می شوند، مصاحبه هایی صورت پذیرفته است:
-          ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم که به ٦ سال زندان و ٧٤ ضربه شلاق محکوم شده به شرح چگونگی بازداشت خود پرداخته است.
-          علیرضا کیانی فعال سابق دانشجویی در دانشگاه مازندران است. اشاره شده که وی در ارتباط با شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که از منتقدان سیاست های حاکمیت می باشد، بازداشت شده است. بعد از شرح بازداشت و نحوه نگهداری وی، به محرومیت علیرضا کیانی از دفاع از پایان نامه و محرومیت از فارغ التحصیلی اشاره شده است.
-          دکتر محمد ملکی، استاد بازنشسته دانشگاه و اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب، در گزارشی به احمد شهید نوشته است که در ساعت ٨ صبح روز ٢٢ اگوست سال ٢٠٠٩ ماموران وزارت اطلاعات به خانه اش هجوم آورده اند. وی در این نامه به ضبط اموالی چون کتاب های قانونی، کامپیوتر، هارد دیسک، تلفن همراه و وسایل پزشکی اش اشاره می کند. دکتر ملکی در وضعیت بیماری به زندان اوین منتقل و تقریبا به مدت سه ماه در انفرادی نگهداری شد. وی در این گزارش از وضعیت سخت و شرایط نگهداری غیر قانونی خود در زندان مانند توهین و استفاده از چشم بند می گوید. دکتر ملکی پس از اینکه به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بود، به یک سال زندان محکوم شد.
-          یکی از فعالین دانشجویی، که درخواست نموده ناشناس باقی بماند، به بازداشت و انتقال به بند دو الف زندان اوین اشاره میکند. وی که در تجمع دانشجویی ٤ نوامبر ٢٠٠٩ بازداشت شده از نحوه بازجویی غیرقانونی و تلاش برای به دست اوردن اسم کاربری و رمز ورود ایمیل خود توسط بازجویان میگوید. وی با اشاره به شکنجه و محرومیت از درمان اتهام های خود را اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تحمع غیر قانونی عنوان می کند. وی مجبور به اعتراف دروغ در ارتباط با دول خارجی شده است. وی در اگوست ٢٠١٠  با وثیقه ١۵٠ هزار دلاری آزاد شده است.
-          مهدی عربشاهی فعال دانشجویی که به دلیل شرایط پزشکی از زندان ازاد شده، به دو سال و نیم حبس محکوم شده است. یک منبع معتبر که در خواست نموده ناشناس بماند گزارش داده که آقای عربشاهی بازجویی های زیادی در پول بازداشت داشته و به سختی های حین بازجویی هاش اشاره می کند. از وی در مورد مصاحبه با شبکه های خبری خارجی ، شرکت در تظاهرات روز عاشورا، و عضویت و فعالیت در دفتر تحکیم وحدت سوال شده است.  اقای عربشاهی که از بیماری قلبی رنج می برد با وثیقه ١٠٠ هزار دلاری ازاد شده است. وی همچنین از سوی مقامات برای فعالیت های سیاسی مورد تهدید قرار گرفته است.
-          حسن اسدی زید ابادی عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت دو بار به دلیل فعالیت های دانشجویی بازداشت شده است. یک منبع (ناشناس می ماند) اعلام کرده که اقای زیدآبادی بعد از  بازداشت در ٣ نوامبر ٢٠٠٩، ٣٠ تا ٤٠ روز در انفرادی بوده است. در جلسه دادگاه ٤ اگوست ٢٠١٠ به وی اجازه دفاع داده نشده است. آقای زیدآبادی در حال گذراندن دوران پنج سال محکومیت می باشد.
-          سلمان سیما برای بار دوم در ١٢ ژوئن ٢٠١٠ برای فعالیت های دانشجویی و در اعتراض به نتایج انتخابات بازداشت شد. سلمان سیما بستن چشم، تهدید و ضرب و شتم را در طول بازجویی گزارش داده است. وی به شش سال زندان به دلیل اتهام هایی چون برهم زدن نظم عمومی و شرکت در تجمعات غیرقانونی و ... محکوم شده است. آقای سیما در ۵ جولای ٢٠١٠ با وثیقه ١٠٠ هزار دلاری آزاد و پس از آن کشور را ترک کرد.
-          علی جمالی در حال گذراندن ٤ سال حبس برای اتهام هایی چون توهین به رهبری، توهین به رییس جمهوری، تبلیغ علیه رژیم و برهم زدن نظم عمومی است. یک منبع ناشناس گزارش داده که آقای جمالی و خانوده اش مکررا برای شرکت در تظاهرات اعتراضی به انتخابات ٢٠٠٩ تهدید شده اند. همسر اقای جمالی نیز در رابطه با فعالیت های همسرش  از کار اخراج شده است.
-          حمزه غالبی مسئول شاخه جوانان کمپین میرحسین موسوی در طول انتخابات ژوئن ٢٠٠٩ است. در ٢ ژوئن ٢٠٠٩ توسط لباس شخصی ها بازداشت و به بند ٢ الف زندان اوین منتقل شد. در آنجا به طور مداوم در حین بازجویی با چشمان بسته تهدید شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
-          محمد صادقی برای چهارمین بار در ٣ نوامبر ٢٠٠٩ بازداشت شد. او گزارش میدهد که چگونه خانه اش  تفتیش و اموالش توقیف شده است. وی به سلول انفرادی در بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شده است. او ١٢ روز را در سلول ١.۵ در ٢ متر بدون هیچ رابطه انسانی سپری کرده و تنها از راه شنیدن صدای اذان به زمان روز پی می برده است. وی بعد از ٢۵ روز اجاره یافته است که خانواده اش را از محل نگهداریش مطلع کند. وی به اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد اخلال در امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده است. وی در ١٢ دسامبر ٢٠٠٩ با وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی آزاد شد.
در ادامه گزارش نیز جدولی شامل اسامی  ٣٣ تن از دانشجویان بازداشتی با ذکر جزئیاتی چون زمان بازداشت، اتهام، محکومیت و ... آمده است. (این جدول در آذر ماه امسال تهیه شده است)

ارائه گزارش تفصیلی بیش از ٢٠٠٠ مورد نقض حقوق دانشجویان به احمد شهید توسط دفتر تحکیم وحدت

سی و یک "فریادگر آزادی" در زندان



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر