۱۳۹۰ اسفند ۱۱, پنجشنبه

تحریم انتخابات از سوی فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل

جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل با انتشار بیانیه ای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی را تحریم کرده و "کوشندگان راه آزادی" را نیز به تحریم "نمایش انتخاباتی رژیم" دعوت کردند.


 به گزارش دانشجونیوز، در بخشی از این بیانیه آماده است: " ما جمعی از فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل به پاس خون تمام شهدای راه آزادی بخصوص کشته شدگان حوادث پس از انتخابات و به یاد تمامی دوستان در بندمان و به علت مهیا نبودن شرایط اجتماعی و سیاسی مناسب و فراهم نبودن بستر های روند یک انتخابات دمکراتیک و آزادانه و عدم اعتماد و اطمینان عمومی ملت به صحت و سلامت انتخابات و اعتراض به اساس مکانیزم انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از شرکت در انتخابات خودداری کرده و همه کوشندگان راه آزادی را نیز به تحریم نمایش انتخاباتی رژیم دعوت میکنیم."

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

اینک ما جمعی از فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل به پاس خون تمام شهدای راه آزادی بخصوص کشته شدگان حوادث پس از انتخابات و به یاد تمامی دوستان در بندمان و به علت مهیا نبودن شرایط اجتماعی و سیاسی مناسب و فراهم نبودن بستر های روند یک انتخابات دمکراتیک و آزادانه و عدم اعتماد و اطمینان عمومی ملت به صحت و سلامت انتخابات و اعتراض به اساس مکانیزم انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از شرکت در انتخابات خودداری کرده و همه کوشندگان راه آزادی را نیز به تحریم نمایش انتخاباتی رژیم دعوت میکنیم.

اکنون و پس از گذشت دو سال و اندی در آستانه ی انتخاباتی دیگر قرار گرفته ایم.این روزها ،انتخابات واژه ای است که بیش از هر چیز حوادث خرداد 88 را در خاطره ی ملت تداعی میکند.انتخابات دهم ، انتخاباتی که در آن با دست بردن در رای مردم و برگزاری نمایش انتخاباتی رژیم، اعتراض جمع گسترده ای از شهروندان، سیاستمداران و همه ی آزادی خواهانی که دل به نتیجه ی دلخواه آن بسته بودند را بر انگیخت. اما تلخ تر از آن واکنش نظام و سر سپردگان او به اعتراض مدنی مردم بود،حوادث تلخی که پس از انتخابات در سرکوب وحشیانه ی معترضان رقم خورد،برگه ی ننگینی دیگر بر دفتر سرکوب آزادی رژیم بود.

اما سوال اینجاست که آیا میتوان بار دیگر به امید تغییر فضای جاری کشور به سمت آزادی های نسبی به انتخابات نظام اعتماد کرد؟

نکته ای که بیش از هر چیز واضح به نظر میرسد این است که امید بستن به تغییر فضا و اصلاح ساختار سیاسی نیازمند بستر های اجتماعی مناسب است. بستر هایی که بدون تحقق جامعه ی مدنی قوام یافته و حضور و مشارکت طبقه ی متوسط و شهروندان آگاه امکان پذیر نیست. به نظر میرسد سیاست های نظام چه در ماجراجویی های بین المللی و چه در تدابیر اقتصادی که کشور را به ورطه ی سقوط در انزوا و تحریم و گرانی کشانده، همه و همه در جهت تضعیف طبقه ی متوسط و جامعه ی مدنی و مشغول نمودن نیرو های درگیر اجتماعی، به خصوص دانشجویان و کارمندان به دغدغه های اقتصادی است. بر پایه همین سیاست های غلط، نه تنها رژیم در موقعیت متزلزل بین المللی در خارج و موج نارضایتی در داخل قرار گرفته بلکه فرصت های زیادی نیز برای تحقق بستر های اجتماعی یک جامعه ی مدنی مدرن در ایران عملا از بین رفته است.

در کنار نیاز به بستر ها و مولفه های اجتماعی، نکته ی دیگری که پاسخگوی تردید در مشارکت انتخاباتی مردم میباشد تضمین سلامت انتخابات است. بی شک شهروندانی که خیانت در امانت خود را در انتخابات گذشته فراموش نکرده اند نمی توانند به سادگی به صحت انتخابات و اطمینان از اینکه رای آنها به سلامت از صندوق بیرون بیاید اعتماد کنند. این در حالی است که همچنین نقدی جدی به مکانیزم انتخابات در ایران با وجود فیلتر هایی مانند شورای نگهبان همواره مورد بحث بوده است. نظارت استصوابی شورای نگهبان در این مکانیزم گرچه عملا فرصت برگزاری انتخابات آزادانه را سلب میکند اما تا پیش از این ملت به امید بیرون آمدن رای خود از صندوق ها و عدم احتمال تقلب در شمارش آرا در انتخابات شرکت میکردند اما با مشاهده ی اتفاقات انتخابات گذشته دیگر حتی به شمارش آرای صندوق ها هم نمیتوان اعتماد کرد.

اینک ما جمعی از فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل به پاس خون تمام شهدای راه آزادی بخصوص کشته شدگان حوادث پس از انتخابات و به یاد تمامی دوستان در بندمان و به علت مهیا نبودن شرایط اجتماعی و سیاسی مناسب و فراهم نبودن بستر های روند یک انتخابات دمکراتیک و آزادانه و عدم اعتماد و اطمینان عمومی ملت به صحت و سلامت انتخابات و اعتراض به اساس مکانیزم انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از شرکت در انتخابات خودداری کرده و همه کوشندگان راه آزادی را نیز به تحریم نمایش انتخاباتی رژیم دعوت میکنیم. باشد تا با استفاده از این حق رای ندادن و نافرمانی مدنی، فضای آزادی ستیز حاکم به سمت یک فضای توام با آزادی به معنای واقعی کلمه سوق پیدا کند.

" اِنَ اللهَ لا یُقَیرُ ما بقومِ حتّی یُغیروا ما با انفُسِهم "

جمعی از فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل

۱۰ آذر ۱۳۹۰ خورشیدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر