۱۳۹۰ بهمن ۸, شنبه

محسن صنعتی پور به یکسال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا - در ادامه موج بازداشت ها و صدور احکام قضایی برای فعالان دانشجویی، منابع حقوق بشری از صدور حکم حبس برای محسن صنعتی پور، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر طیف علامه انجمن اسلامی این دانشگاه خبر دادند.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، این دانشجوی شیمی دانشگاه مشهد، طی حکم شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی کاووسی، به یک سال زندان محکوم و حکم صادره نیز، هفته گذشته به وکیل صنعتی پور ابلاغ شده است.
محسن صنعتی پور از فعالان دانشجویی مطبوعاتی بود که سابقه فعالیت در نشریاتِ دانشجوییِ توقیف شده کیان امروز، ژاژ، تاک، نسل من، ریشه و… را داشته و به تازگی به عضویتِ هیئت تحریریه هفته نامه و ماهنامه اترک (نشریه اصلاح طلبان خراسان) در آمده بود.
بر اساس این گزارش، صنعتی پور در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، به دلیل حضور در فعالیت های اعتراضی، به دو ترم محرومیت از تحصیل از سوی کمیته انضباطی دانشگاه فردوسی محکوم شده و شهریور همان سال از سوی اداره اطلاعات مشهد بازداشت و مدت ۱۴ روز محبوس بود.
با نزدیک شدن به انتخاباتِ مجلس نهم، فشارها بر فعالان مطبوعاتی و سیاسی رو به افزایش است که در مواردی با احضار و یا تماسهای تهدیدآمیز از سوی ماموران امنیتی این امر صورت پذیرفته است. نشریه اترک نیز طی هفته های گذشته از سوی اداره ارشاد مشهد اخطاریه دریافت کرده است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر