۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

نصب گسترده دوربین های مدار بسته در دانشگاه علوم اقتصادی

مسئولان دانشگاه علوم اقتصادی اقدام به نصب گسترده دوربین های مدار بسته در این دانشگاه کرده اند.

به گزارش دانشجونیوز، روز شنبه، دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با ورود به دانشکده های علوم مالی و مهندسی اقتصاد و نیز خوابگاه های این دانشگاه، شاهد نصب ناگهانی و گسترده دوربین های امنیتی در محوطه آن ها بودند.

در همین زمینه، یکی از دانشجویان این دانشگاه به دانشجونیوز گفته است: "در حالی که مسئولین دانشگاه نصب این دوربین ها را با حفاظت از حریم دانشگاه توجیه می کنند، اما دانشجویان، نظری متفاوت داشته و هدف از این اقدامات را نه تنها حفظ حریم دانشگاه نمی دانند، بلکه معتقدند، هدف، کنترل گسترده دانشجویان به منظور برخورد با آنها و افزایش فشارها بوده است".

«به سیستم های نظارتی و کنترلی تحقیرآمیز عادت نمی کنیم»

در سال های گذشته نصب دوربین های مداربسته در برخی از دانشگاه های کشور به بهانه حفظ امنیت دانشجویان اعتراض هایی را در پی داشته است.

در فروردین ماه سال ١٣٩٠ جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای نسبت به نصب دوربین های مدار بسته و کنترل دانشجویان اعتراض کردند.

در بخشی از بیانیه این دانشجویان آمده بود "چندی است که دانشکده ‏ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، آلوده به سیستم ‏های نظارتی و کنترلی بر تمامی جوانب زیست دانشجویی آن شده است. مکانیسمی که از حضور خواهران مامور حراست برای کنترل و نظارت بر دانشجویان گرفته تا نصب دوربین های مدار بسته در نقاط مختلف دانشکده به بهانه‌های گوناگون، سعی بر اِعمال فشار در فضای دانشجویی دارد".

دانشجویان در ادامه گفته بودند: "عادت کردنِ ما به سیستم‏های نظارتی و کنترلیِ تحقیرآمیز، خیالی خام خواهد بود".

در سال  ١٣٨٨ نیز شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه یاسوج در اعتراض به مشکلات صنفی و نصب دوربین های مدار بسته دست به تحصن زدند.

دو سال پیش، دانشگاه علم و صنعت از دانشگاه هایی بود که حتی در تریای پسران نیز اقدام به نصب دوربین های مدار بسته کرد.

دانشجویان این دانشگاه بعدها در بیانیه ای نسبت به افزایش فشار بر دانشجویان اعتراض کردند: "مدت هاست جو امنیتی، فضای دانشگاه علم و صنعت را فرا گرفته است. در دو سال گذشته فشارهای مختلفی از سوی نهادهای داخل و خارج دانشگاه بر دانشجویان وارد شده است؛ تعطیلی چند ماهه ی شورای صنفی، نصب دوربین های مدار بسته، تفکیک جنسیتی در برخی کلاس ها و اخیرا برخوردهای توهین آمیز افراد ناشناس با دانشجویان. روندهایی که روز به روز شدت بیشتری می گیرد".

در بسیاری از دانشگاه های کشور مانند علامه طباطبایی، شیراز و صنعتی نوشیروانی بابل نیز در سال های گذشته به بهانه حفظ امنیت دانشجویان، تعداد زیادی دوربین مدار بسته نصب شده است.

در دانشگاه امیرکبیر نیز در حالی از سال ها پیش دوربین های مداربسته نصب شده بود که در جریان جعل نشریات دانشجویی در این دانشگاه  در سال ١٣٨٦، مسئولان دانشگاه از نمایش فیلم این دوربین ها به دانشجویان خودداری کرده و اعلام کردند که این دوربین ها تصویری را ضبط نکرده اند.


فرستنده:احمد حاجی جو

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر