۱۳۹۱ شهریور ۳۱, جمعه

مجید توکلی برنده جایزه جهانی صلح دانشجویان شد

مجید توکلی برنده جایزه بین المللی صلح دانشجویی در سال ٢٠١٣ شد.

به گزارش دانشجونیوز، در مراسمی که امروز ظهر در کشور نروژ برگزار شد، مجید توکلی، از رهبران جنبش دانشجویی ایران و عضو دفتر تحکیم وحدت، برنده جایزه بین المللی صلح دانشجویی اعلام شد.

کمیته انتخاب کننده این جایزه از مجید توکلی به دلیل فعالیت های صلح آمیز در راه آزادی بیان و دموکراسی تقدیر کرده است.

وزیرامور خارجه نروژ نیز در این مراسم با اشاره به مجید توکلی گفته است که جایزه صلح دانشجویی به شخصی جوان و شجاع اهدا شده است.

در بخشی از اطلاعیه ای که در همین راستا منتشر شده به نقش دانشجویان در جامعه ایران و محرومیت از تحصیل شمار زیادی از آنان اشاره شده است.

«این جایزه پیام روشنی به حکومت ایران است»

یان تور سنر، نماینده دومین حزب بزرگ سیاسی نروژ نیز در این مراسم گفته است که این جایزه پیام روشنی به رژیم ایران است که جامعه جهانی به اوضاع ایران توجه می کند.

در بخشی دیگر از اطلاعیه منتشر شده به وضعیت نقض حقوق بشر در ایران و همچنین کمپین "ما همه مجید توکلی هستیم" اشاره شده و آمده است که برنده جایزه صلح دانشجویی نماد و نماینده ای از همه دانشجویان و فعالین سیاسی چون اوست.

جایزه صلح دانشجویی که هرساله توسط کمیته دانشجویی در نروژ اعطا می شود، برای دومین بار این جایزه را به دانشجویی در زندان اهدا کرده است. مین کو نائینگ از کشور برمه نیز برنده این جایزه در سال ٢٠٠١ میلادی شده بود. وی در اوایل سال جاری از زندان ازاد شد.

مراسم اهدای این جایزه در فوریه سال آینده در فستیوال بین المللی دانشجویی در تروندهیم نروژ برگزار خواهد شد.

جایزه صلح دانشجویی چیست؟

جایزه صلح دانشجویی در طول ١٣ سال گذشته از دانشجویانی که در راه صلح، حقوق بشر و دموکراسی گام بر می دارند، حمایت کرده است. این جایزه برای نخستین بار در سال ١٩٩٩ میلادی و از سوی فستیوال بین المللی دانشجویی در تروندهیم (ISFiT)  پایه گذاری شد.

تا کنون هفت نفر از دانشجویان و سازمان های دانشجویی در کشورهای برمه، تیمور شرقی، زیمباوه، کلمبیا، صحرای غربی و کرواسی این جایزه دوسالانه را دریافت کرده اند.

امسال نیز مجید توکلی به عنوان برنده این جایزه اعلام شده است.

مجید توکلی، دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، در ١٦ آذر سال ١٣٨٨برای سومین بار بازداشت شد.

مجید توکلی، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از سخنرانی در جمع دانشجویان این دانشگاه در مراسم سالگرد روز دانشجو، در حالیکه قصد خروج از درب دانشگاه را داشت، همراه با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی بازداشت شد. وی در دی ماه همان سال به اتهام "اجتماع و تبانی علیه نظام"، "تبلیغ علیه نظام"، "توهین به رهبری" و "توهین به ریاست جمهوری" در شعبه ١٥دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. او هم چنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.

مجید توکلی پیش از این نیز دو بار بازداشت شده است. وی بار نخست در اردیبهشت سال ٨٦، در ماجرای جعل نشریات دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بیش از ١٥ ماه را در زندان گذراند. او هم چنین در بهمن ماه سال ٨٧، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسینیه ارشاد مجددا بازداشت شد و ١١٥روز را در سلول انفرادی گذراند.

مجید توکلی، هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خویش را، بدون هیچ گونه استفاده از مرخصی از ابتدای بازداشت، در تبعید می گذراند و از حق دسترسی به تماس تلفنی نیز محروم است.



فرستنده: احمد حاجی جو

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر