۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

امید کوکبی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد

 امید کوکبی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و دارای مدرک فوق دکترای لیزر از دانشگاه تگزاس آمریکا، به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

سایت کلمه گزارش داده است که این حکم پس از برگزاری دادگاه نمایشی " متهمان به همکاری با موساد در اسراییل" و به جرم "ارتباط با کشور متخاصم آمریکا" صادر شده است.

 در این گزارش همچنین آمده است که در سال های اخیر مقامات سازمان انرژی اتمی و همچنین برخی دانشگاه های وابسته به سپاه پاسداران بارها به امید کوکبی پیشنهاد همکاری و فعالیت در پروژه های لیزری و مخابراتی داده بودند که کوکبی این پیشنهادات را ردکرده بود.

سایت حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته اعلام کرده بود که جلسه ابلاغ حکم  ١٣ نفر از کسانی که به جاسوسی برای اسرائیل متهم شده اند، در شعبه  ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به رياست قاضی صلواتی برگزار شده است.

 امید کوکبی، از هموطنان ترکمن و اهل سنت می باشد که  روز دهم بهمن ماه سال ١٣٨٩ در فرودگاه امام خمینی بازداشت شده بود.

وی در تیرماه سال گذشته در نامه ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه، اعلام کرده بود که در طی دوران بازجویی به دلیل فشار از سوی بازجوهایش مجبور به نوشتن اعترافات دروغین شده است:

"وقتی مشاهده می کردم که هر وقت مطالبی را که بازجویان دوست دارند می نویسم و یا آنچه آنها دیکته می کنند مکتوب می کنم ، روند تحقیق سریعتر و با فشار کمتری پیش می رود، تهدید و ارعاب کمتر است بطور خودبخودی به این نتیجه رسیدم که مطالبی بنویسم که خوشایند بازجویان باشد و در بسیاری مواقع خودم برای جلب رضایت و خشنودی بازجویان آنچه را فکر می کردم آنها دوست دارند یا دیکته می کنند می نوشتم. در آن لحظه نمی توانستم فکر کنم و نمی دانستم این مطالب چه عواقب سنگینی ممکن است داشته باشد. آنها گاهی تهدید به اعدام می کردند و می گفتند می توانند حکم آن را از قوه قضائیه بدون هیچ مشکلی بگیرند و گاهی می گفتند اگر مطالبی را که آنها دیکته می کنند و از نظر آنها عین حقیقت است بپذیرم و مکتوب کنم ۲- ۳ روز بعدش تحقیقات تمام شده و برای ادامه تحصیلاتم و بازگشت به آغوش خانواده آزاد می شوم.



فرستنده: مسیح ایلچی زاده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر