۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

اعمال تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی


اعمال تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی

در حالیکه محمود احمدی نژاد طی مانوری خود را مخالفت با طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه نشان داده و مدعی نامه نگاری جهت توقف این امر در دانشگاههای کشور شده بود، رسانه های خبری ضمن افشای گوشه ای از تداوم این اقدام دولت، گزارش داده اند که دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۶۳ کلاس درس را در راستای اجرای سیاست‌های تفکیک جنسیتی به دختران اختصاص داده و در مقابل ۸۷ کلاس هم به پسران اختصاص داده شده است.

به گزارش جرس، روزنامه شرق طی گزارشی می نویسد: تنها دانشگاه علوم انسانی کشور طی سال‌های اخیر همواره مجری طرح‌های بحث‌برانگیز وزارت علوم در دولت نهم و دهم بوده است و با در اختیار داشتن بیش از ۱۷۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی، اولین دانشگاهی در کشور است که به شکل رسمی تفکیک جنسیتی کلاس‌های درسی را اجرا کرده است. براساس اطلاعات رسمی از این دانشگاه، مسوولان در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۸۹ بحث تفکیک جنسیتی برای کلاس‌های عمومی را که دارای تراکم جمعیتی بالایی هستند، عملیاتی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر بیش از ۳۵۰ کلاس تفکیک شده در دانشگاه علامه طباطبایی تهران وجود دارد و سهم دختران ۲۶۳ و سهم پسران تنها ۸۷ کلاس درس است، به عبارت دیگر سهم دختران در کلاس‌های تفکیک شده سه برابر پسران است.

از سوی دیگر آمار تعداد استادان و اعضای هیات علمی این دانشگاه نشان می‌دهد تنها دانشگاه علوم انسانی کشور ۴۲۹ استاد و عضو هیات علمی دارد که در مقام مقایسه به نظر می‌آید ۹۰‌درصد از ظرفیت آموزشی استادان دانشگاه علامه طباطبایی تنها باید صرف حضور در کلاس‌های درس تفکیک شده شود.

گفتنی است، اقدام دانشگاه علامه طباطبایی در حالی رخ داد، که محمود احمدی‌نژاد تیرماه سال گذشته دستور توقف تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان در دانشگاه‌ها را صادر کرد، که در پی آن، برخی نمایندگان محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی این اقدام را شعاری توصیف کردند و به نظر می‌رسد گسترش تعداد کلاس‌های تفکیک شده در دانشگاه علامه گواهی بر انتقادات برخی نمایندگان مجلس باشد.

سال گذشته کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم، در حالیکه پیش از دستور احمدی‌نژاد جهت توقف اجرای طرح تفکیک، گفته بود طرح تفکیک جنسیتی، از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و باید اجرا شود، پس از دستور احمدی‌نژاد این موضوع را ساخته و پرداخته رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی عنوان کرد و با چرخشی کامل، گفته‌های پیشین خودش را پس گرفت و گفت: "در وزارت علوم و دانشگاه‌های ما طرحی تحت عنوان تفکیک جنسیتی به صورت مدون وجود ندارد."

همچنین خواجه‌سروی، معاون وزیر علوم نیز در راستای اظهارات وزیر اعلام اصطلاح «تفکیک جنسیتی» را ساخته دشمنان نظام معرفی و عنوان کرد: ما به دنبال اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیستیم، ضمن اینکه در اجرای طرح عفاف و حجاب به دنبال پرده‌کشی، دیوار کشیدن و اقدامات خشن و برخورد فیزیکی نیستیم.

گزارش شرق می افزاید: با گذشت کمتر از یک سال از اظهارات مسوولان و تاکید بر نبود تفکیک جنسیتی و ساخته و پرداخته شدن این موضوع در رسانه‌های خارجی، گزارش عملکرد دانشگاه علامه از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰ که مربوط به دوره شش ساله ریاست صدر الدین شریعتی بر این دانشگاه می‌شود، به صراحت نشان می‌دهد تفکیک جنسیتی ۳۵۰ کلاس درس، طرحی آزمایشی و تنها مربوط به دروس عمومی است و احتمال آن می‌رود که با طی شدن مرحله آزمایشی این طرح، دامنه تفکیک جنسیتی گسترده‌تر و به کلاس‌های اختصاصی نیز برسد.

سید صدرالدین شریعتی هفته گذشته درباره آخرین وضعیت احداث پردیس دختران این دانشگاه اظهار کرد: برخی از ساختمان‌ها و دانشکده‌های دانشگاه علامه قرار است جابه‌جا شود و ما می‌توانیم از دانشکده‌های بزرگ‌مان که خالی شده به عنوان پردیس دختران استفاده کنیم.

وی زمان راه‌اندازی دقیق این پردیس را اعلام نکرد و گفت: راه‌اندازی یک پردیس دانشگاهی کار زمانبری است، بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی اعلام کرد. در این پردیس شرایطی را به وجود خواهیم آورد تا دختران با خیال آسوده به فعالیت‌های آموزشی و ورزشی و پژوهشی خود بپردازند.

منبع: دانشجونیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر