۱۳۹۰ آبان ۱۸, چهارشنبه

بیانیه اعتراضی اتحادیه دانشجویان کرد: محکومیت بازداشت اعضا و هشدار به حاکمیت

اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به «تحولات اساسی» در خاورمیانه و سقوط دیکتاتاتورها در این مناطق، برخوردهای امنیتی با این اتحادیه دانشجویی را محکوم کرده و به بازداشت چندین تن از اعضای خود در چند ماه گذشته اعتراض نموده است.


به گزارش دانشجونیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است: «اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کورد نمونه ای از این نهادهای دانشجویی است که بر حسب این ضورت در سال 1384 توسط جمعی از دانشجویان کورد سراسر ایران تاسیس شد. در ادامه آن شاهدیم نه تنها حمایت هایی از این تشکل صورت نگرفته، بلکه از بدو آن موانعی از جمله ستاره دار کردن، فشار، بازداشت و ...در سر راه فعالین اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کورد ایجاد شده است، اما اعضای اتحادیه هم چنان در این راه با روحیه ای راسخ به کار خود ادامه داده اند و شایان به ذکر است کسانی که از این اتحادیه به جامعه تحویل داده شده اند تبدیل به سرمایه ای اجتماعی گشته اند.»
تنظیم کنندگان بیانیه این اتحادیه دانشجویی همچنین به بازداشت تنی چند از اعضای رسمی خویش نیز اشاره کرده و آورده اند: «بازداشت 4 نفر از اعضای اتحادیه در تابستان سال جاری نمونه ای دیگر از سد راه کردن نهاد های امنیتی است که بازداشت اخیر آقایان اسعد باقری دبیر سابق اتحادیه و رحیم باجور عضو دیگر این اتحادیه را می توان در چهار چوب همین سیاست گذاری های غیر عقلانی حاکمیت قلمداد کرد. آقایان اسعد باقری که در سال 86-87 و رحیم باجور در
سال 89-90 به عضویت اتحادیه در آمده اند هم اکنون در بازداشت گاه اطلاعات بوده که طبق روال در پیش گرفته شده حاکمیت در وضعیت مبهمی قرار دارند.»
متن کامل این بیانیه که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته به شرح زیر است:
بهار خاور میانه، شمال آفریقا و تحولات اساسی که بدنبال خودداشت از جمله به زیر کشیدن معمر قذافی دیکتاتور لیبی، انتخابات آزاد تونس، دادگاهی حسنی مبارک، وعده های حاکم هراسان و آشفته بحرین، فاجعه سوریه و... به وضوح نشانی از شکل گرفتن اراده ای در میان مردمان این کشور ها برای پیش رفتن به سمت دموکراسی است. آنچه که در غالب این ملل قابل توجه است نبودن جامعه مدنی نیرومند و تاثیر گذار و حتی دسترسی نه چندان ساده مردمان آنها به رسانه های جمعی است. بنابرین سلاخی مطبوعات، احزاب، فعالین سیاسی و ایجاد فضای رعب و وحشت و بر پا داشتن سازوکار های سرکوب و واپس زنی اندیشه، روحیه آزادی خواهی و ... دال بر عقیم کردن این اراده نبوده بلکه خود قدمی در راستای تسریع چنین روندی است .
نطفه ی شکل گیری چنین تحرکات اجتماعی و تبدیل شدن آن به اعتراضات، انقلابات و... ناشی از ضرورتی است که در گذر زمان و مقطعی از تاریخ ایجاد می شود، بر خاسته از مبنای عقلانی جنبش های آزادی خواهانه و تولد نگاه های ایجابی در جامعه که لزوم گذار از شرایطی اغلب بحرانی به و ضعیت و نظمی دیگر را در پی دارد، به طبع آن نهادهایی که به مثابه ابزار، در هر گذاری به وجود خواهند آمد امری طبیعی است که برای پیش گیری از ایجاد بحران و هرج و مرج در جامعه و منافع و مصالح کل اجتماع، حمایت های سیاسی و اقتصادی حاکمیت از این نهاد ها حیاتی است که در ایران عکس این قضیه صادق است. اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کورد نمونه ای از این نهادهای دانشجویی است که بر حسب این ضورت در سال 1384 توسط جمعی از دانشجویان کورد سراسر ایران تاسیس شد. در ادامه آن شاهدیم نه تنها حمایت هایی از این تشکل صورت نگرفته، بلکه از بدو آن موانعی از جمله ستاره دار کردن، فشار، بازداشت و ...در سر راه فعالین اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کورد ایجاد شده است، اما اعضای اتحادیه هم چنان در این راه با روحیه ای راسخ به کار خود ادامه داده اند و شایان به ذکر است کسانی که از این اتحادیه به جامعه تحویل داده شده اند تبدیل به سرمایه ای اجتماعی گشته اند.
بازداشت 4 نفر از اعضای اتحادیه در تابستان سال جاری نمونه ای دیگر از سد راه کردن نهاد های امنیتی است که بازداشت اخیر آقایان اسعد باقری دبیر سابق اتحادیه و رحیم باجور عضو دیگر این اتحادیه را می توان در چهار چوب همین سیاست گذاری های غیر عقلانی حاکمیت قلمداد کرد. آقایان اسعد باقری که در سال 86-87 و رحیم باجور در
سال 89-90 به عضویت اتحادیه در آمده اند هم اکنون در بازداشت گاه اطلاعات بوده که طبق روال در پیش گرفته شده حاکمیت در وضعیت مبهمی قرار دارند.
این رویکرد در قبال اتحادیه همواره منجر به تقویت گفتمان دگراندیشی در افکار عمومی و پرورش یافتن هر چه بیشتر روحیه ی آزادی خواهی در کوردستان بوده است. اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کورد بازداشت آقایان اسعد باقری و
رحیم باجور را شدیدا محکوم کرده و ضمن هشدار به حاکمیت در رابطه با سیاست های اتخاذ شده، تنها تغیرات بنیادین در این شیوه ی سیاست گذاری ها را راه حلی برای ایجاد آرامش در جامعه می داند.
اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد
 
 
فرستنده: مسیح ایلچی زاده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر