۱۳۹۰ آبان ۲۴, سه‌شنبه

آخرین وضعیت مهدی خدایی در گفتگو با علیرضا موسوی

خبرگزاری هرانا - مهدی خدایی، از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری در تاریخ ۱۲ اسفند ماه سال ۸۸ در هجوم گسترده نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و بند ۲ الف زندان اوین منتقل و در دادگاه انقلاب تهران به 3 سال حبس تعزیری محکوم شد و تا امروز حتی یک روز مرخصی نداشته است در این رابطه با علی رضا موسوی یکی از بستگان مهدی خدایی گفتگویی داشته ایم که متن آن در پی می آید
آقای"موسوی" به عنوان اولین پرسش وضعیت روحی مهدی خدایی پس از ششصد روز زندان چگونه است؟
مهدی جوان شجاعی است او با وجود اینکه ۱۰ ماه در بند ۲ الف برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار بود اما حاضر به این کار نشد و استقامت کرد در حال حاضر هم با وجود آنکه بدون حق استفاده از مرخصی در بند ۳۵۰ محبوس است از روحیه خوبی برخوردار است.
وضعیت حقوقی وی به عنوان یک زندانی چگونه است؟
او حدود ۶۰۰ روز است که بدون مرخصی در زندان است خانواده او هم از طریق مراجعه به دادگاه انقلاب و دادستانی پیگیر کار آنها بوده اند اما راه به جایی نبرده اند.
آیا خانواده وی یا خود ایشان برای مرخصی اقدام کرده اند؟
مسئولان این اواخر گفته بودند که اگر درخواست مرخصی دارید، خانواده باید نامه ای را به دادستان بفرستند اما مهدی، خانواده اش را از انجام این کار منع کرد. به مهدی گفته بودند اگر مرخصی بدهیم مرخصی ات تنها یک الی دو روز خواهد بود. او هم گفته بود نمی خواهم بدون دوستانم به مرخصی بروم. اگر این مرخصی به دوستانم خصوصا حسین رونقی ملکی داده شود حاضر است یک هفته به مرخصی برود در غیر این صورت ترجیح میدهد در زندان بماند.
وضعیت تماس ها و ملاقاتها چگونه است؛ آیا خانواده مهدی خدایی مشکلی ندارند با این وضعیت؟
مهدی در چند ماه گذشته دو بار آن هم مدت ۳۰ ثانیه با بستگانش تماس گرفته، همچنین می تواند هفته ای یک بار با پدر و مادرش ملاقات کابینی داشته باشد.
پدر و مادر مهدی در طول این چند سال و در جریان بازداشتها، دادگاه و زندان فشارهای زیادی تحمل کردند و زجر بسیاری کشیده اند و الان دلشان به همین ملاقاتهای هفتگی و دیدن فرزندشان که سالها برایش زحمت کشیده اند خوش است.
جنس فعالیت های مهدی خدایی چه بوده است و چه نوع فعالیت های تا کنون داشته است؟
مهدی خدایی از اعضا موسس و دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرری بود و به دلیل فعالیتهای دانشجویی از تحصیل محروم شد، او همزمان و پس از دوره فعالیت دانشجویی به فعالیت حقوق بشری روی آورد و مسئولیت کمیته دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر را بر عهده گرفت. مهدی در طول دوران فعالیتش هیچ وقت خودش را فعال سیاسی نمی دانست و صرفا دغدغه حقوق بشر داشت.
سوابق بازداشت و محکومیت های ایشان چه بوده است؟
پیش از این در تیرماه سال ۸۶ توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شد و ۳۸ روز را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ گذراند. در جریان بازداشت بر اثر شکنجه و جراحات حاصل از آن سه روز در بیمارستان بستری شد. در نهایت در این پرونده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.
بازداشت اخیر ایشان به چه شکلی انجام شد؟
او که پس از اتمام دوره آموزشی سربازی اش به مرخصی آمده بود در ۱۱ اسفند ۸۸ در منزل پدری اش در تهران بازداشت شد در هنگام بازداشت وقتی مادرش از ماموران پرسید که فرزندش را کجا می برند به او گفتند که چند سوال داریم ازش میپرسیم و فردا باز میگردد و حالا حدود ۶۰۰ روز است که به خانه باز نگشته و فقط خانواده اش می توانند از پشت شیشه با او دیدار کنند.
در گزارش اخیر احمد شهید نام بسیاری از فعالین دانشجویی از جمله مهدی خدایی ذکر نشده است علت اینکه نام وی در این گزارش وجود نداشته چه بوده است؟ و آیا ذکر نام ایشان در وضعیت فعلی وی تاثیری خواهد داشت؟
من از روال دقیق تهیه گزارش اطلاعی ندارم اما در کل مهدی خدایی در بین زندان سیاسی مظلوم واقع شده و نهاد های حقوق بشری کمتر از او نامی می برند با وجود اینکه محکوم به هفت سال زندان است و از زمان بازداشت حتی یک روز هم به مرخصی نیامده و در دوره بازداشتش در ۲ الف نیز فشار زیادی تحمل کرد اما تن به اعتراف نداد.
به عنوان خانواده یکی از زندانیان سیاسی چه انتظاری از احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر دارید؟
از آقای احمد شهید می خواهیم با توجه به ماموریتی که کمیته حقوق بشر سازمان ملل به او محول کرده گزارش دقیق و کاملی در رابطه وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه دهد و به نمونه هایی که ذکر کرده اکتفا نکند تا بتواند تصویر گر این باشد که حکومت جمهوری در طول این چند سال چه فشارهای و محدودیتی را علیه فعالان مدنی و سایر اقشار جامعه ایران تحمیل کرده است.



فرستنده: مسیح ایلچی زاده 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر