۱۳۹۱ مرداد ۲۷, جمعه

اعتراض «سازمان نظام پرستاری» و «انجمن علمی باستان شناسی ایران» به پذیرش تک جنسیتی دانشجویان

«سازمان نظام پرستاری» و «انجمن علمی باستان شناسی ایران» به پذیرش تک جنسیتی دانشجویان اعتراض کردند.



حذف سهمیه مردان در رشته پرستاری و حذف پذیرش زنان در رشته باستان شناسی در برخی از دانشگاه های کشور، اعتراض این دو نهاد رسمی را در پی داشته است.

به گزارش دانشجونیوز، رئیس کل سازمان نظام پرستاری حذف سهمیه مردان را از رشته پرستاری "شوک آور" خوانده و رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران نیز گفته است که مسئولان، حفاری غیرقانونی را با باستان شناسی اشتباه گرفته اند.

در سال جاری در بیش از ٦٠ دانشگاه کشور در برخی از رشته ها داوطلبان به صورت تک جنسیتی پذیرش خواهند شد که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

آمار تفکیک جنسیتی در کدرشته های روزانه نشان می دهد که از هر ٦ کد رشته دانشگاهی بیش از ١ رشته به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر یا دختر برگزار خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری: حذف سهمیه مردان شوک آور است

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران گفته است که تصمیم حذف سهمیه مردان در رشته پرستاری، با توجه به کمبود شدید پرستار مرد در کشور، شوک آور و بر خلاف سیاستهای کشور و نیاز بیماران است.

غضنفر میرزابیگی از اعتراض این سازمان طی مکاتبه ای با وزاری بهداشت و علوم خبر داده است.

وی اظهار امیدواری کرده که هر چه سریعتر سهمیه جنسیتی مردان در این رشته به حالت قبل برگردد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در ادامه گفته است: "سهمیه ٢٠-٨٠ جنسیتی برای پذیرش در رشته پرستاری تا ٣ سال قبل اعمال می شد اما از ٣ سال قبل با توجه به کمبود شدید پرستار مرد با پیشنهاد وزارت بهداشت این سهمیه بندی به صورت ٤٠-٦٠ تغییر کرد یعنی سهمیه مردان به ٤٠ درصد افزایش پیدا کرد و ٦٠ درصد ظرفیت رشته پرستاری به خانمها اختصاص پیدا کرد".

آقای میرزابیگی افزود: "ظاهراً این تصمیم در وزارت علوم گرفته شده است که سهمیه جنسیتی مردان از این رشته حذف شود و همه دانشجویان پرستاری از بین خانمها گرفته شود در حالی که با توجه به سیاستهای کلان کشور نیاز و کمبود شدیدی از نظر پرستار مرد داریم و هیچ مرجعی نباید چنین تصمیم نادرستی بگیرد زیرا تبعات آن دامن مردم را می گیرد".

رئیس انجمن علمی باستان شناسی: مسئولان باستان شناسی را با حفاری غیرقانونی اشتباه گرفته اند

رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران نیز در نامه ای به معاونت آموزشی وزارت علوم نسبت به پذیرش تک جنسیتی رشته باستان شناسی در برخی از دانشگاه های کشور اعتراض کرده است.

سید مهدی موسوی در نامه خود خطاب به دکتر نادری منش گفته است که "اگر نخواهیم باور کنیم که این گونه مصوبات از سر عناد و غرض ورزی است، بی تردید ناآگاهی از اهمیت و جایگاه رشته باستان شناسی و برداشتی نادرست از کیفیت و اقتضائات این رشته علمی از عوامل اصلی اتخاذ چنین تصمیمات ناصوابی است".

رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران می گوید که مسئولان ذیربط که باید از برجستگان علمی در دانشگاه باشند، "دانش وزین باستان شناسی را با گنج یابی و کاوشهای غیرقانونی که به نیروی بدنی و افرادی فربه نیاز دارد، و باستان شناسان را با حفاران غیر مجاز اشتباه گرفته اند که خود جای بسی تأسف است".

آقای موسوی در ادامه اظهار داشته است که "تجربیات باستان شناسان گویای این حقیقت است که دقت و حوصله در امر کاوش، ثبت، ضبط و مستندسازی یافته ها در هیئتهای باستان شناسی که اکثریت اعضای آن را زنان تشکیل می دهند، به مراتب بالاتر از دیگر هیئتهاست".

در کنار تفکیک جنسیتی انجام شده در بسیاری از رشته های دانشگاهی، تبعیض جنسیتی علیه زنان نیز به چشم می خورد. تبعیض در رشته های پرطرفدار دانشگاهی در حالی به چشم می خورد که در کنکور سراسری امسال ٦٠ درصد شرکت کنندگان را زنان و ٤٠ درصد مردان تشکیل می دهند.

از سال ١٣٨٤ با انتصابی شدن روسای دانشگاه های کشور توسط مسئولان وزارت علوم، انحلال تشکل های منتقد دانشجویی، محرومیت از تحصیل و اخراج دانشجویان معترض، همکاری دانشگاه ها با نهادهای امنیتی و پیشبرد طرح اسلامی سازی دانشگاه های کشور با تک جنسیتی کردن رشته های دانشگاهی و تبعیض در پذیرش دانشجویان به بخشی از سیاست های دانشگاه های کشور تبدیل شده است.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر