۱۳۹۱ مرداد ۳۰, دوشنبه

حکم ١٠ سال زندان امید کوکبی تایید شد

حکم ١٠ سال زندان امید کوکبی، دانشمند جوان ایرانی، در دادگاه تجدید نظر تایید شد.



به گزارش دانشجونیوز، در روز یکشنبه ۲۴ اردبیهشت ماه، امید کوکبی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا، در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به ١٠ سال زندان محکوم شد.

دادگاه وی پس از ١۵ ماه بازداشت به همراه متهمان به همکاری با سازمان جاسوسی اسرائیل برگزار شده بود.

سایت جرس اکنون گزارش داده است که شعبه ٣٦ دادگاه تجدیدنظر حکم ١٠ سال زندان امید کوکبی را عینا تایید کرده است.

بر مبنای این گزارش هنوز به وكلای او اجازه ملاقات با وی داده نشده و سیر دادرسی واجد ایرادات فراوانی از لحاظ آیین دادرسی است كه در شرایط عادی هر كدام ازاین ایرادات به تنهایی برای نقض یك دادنامه و تعلیق قاضی كافی بود.

«کل فرایند بازداشت، اتهام زنی و بازجویی غیرقانونی است»

وی در تیرماه سال گذشته در نامه ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه، اعلام کرده بود که در طی دوران بازجویی به دلیل فشار از سوی بازجوهایش مجبور به نوشتن اعترافات دروغین شده است:

"وقتی مشاهده می کردم که هر وقت مطالبی را که بازجویان دوست دارند می نویسم و یا آنچه آنها دیکته می کنند مکتوب می کنم ، روند تحقیق سریعتر و با فشار کمتری پیش می رود، تهدید و ارعاب کمتر است بطور خودبخودی به این نتیجه رسیدم که مطالبی بنویسم که خوشایند بازجویان باشد و در بسیاری مواقع خودم برای جلب رضایت و خشنودی بازجویان آنچه را فکر می کردم آنها دوست دارند یا دیکته می کنند می نوشتم. در آن لحظه نمی توانستم فکر کنم و نمی دانستم این مطالب چه عواقب سنگینی ممکن است داشته باشد. آنها گاهی تهدید به اعدام می کردند و می گفتند می توانند حکم آن را از قوه قضائیه بدون هیچ مشکلی بگیرند و گاهی می گفتند اگر مطالبی را که آنها دیکته می کنند و از نظر آنها عین حقیقت است بپذیرم و مکتوب کنم ۲- ۳ روز بعدش تحقیقات تمام شده و برای ادامه تحصیلاتم و بازگشت به آغوش خانواده آزاد می شوم."

او نوشته است که “کل فرآیند بازداشت، اتهام زنی و بازجویی” را غیرقانونی می داند و در نتیجه اقرارهایی که از او گرفته شده اعتباری ندارند. امید کوکبی می گوید: “بازجویان که در هنگام نوشتن مطالب را سطر به سطر از دستم گرفته و می خواندند، بارها جواب های نوشته شده من را با خشم و تهدید و فریاد کنار گذاشته و با در اختیار گذشتن برگه ای دیگر اجبار می کردند که مجددا آنچه را که آنها می گویند و نظر و برداشت آنهاست بنویسم که صدافسوس من نیز چنین می کردم."

امید کوکبی، از هموطنان ترکمن و اهل سنت می باشد که روز دهم بهمن ماه سال ١٣٨٩ در فرودگاه امام خمینی بازداشت شده بود.

 بنابر برخی گزارش ها در سال های اخیر مقامات سازمان انرژی اتمی و همچنین برخی دانشگاه های وابسته به سپاه پاسداران بارها به امید کوکبی پیشنهاد همکاری و فعالیت در پروژه های لیزری و مخابراتی داده بودند که کوکبی این پیشنهادات را ردکرده بود.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر