۱۳۹۱ خرداد ۲۵, پنجشنبه

سیاوش حاتم، فعال دانشجویی، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد

سیاوش حاتم، از فعالین دانشجویی و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان، صبح روز گذشته با مراجعه نیروهای امنیتی به منزل پدری اش در تهران بازداشت شده است. بنا به ادعای نیروهای امنیتی ‏ «سیاوش حاتم به ۱۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق در دو شعبه ۲۶ و ۲۸ دادگاه انقلاب تهران متهم شده است و برای اجرای حکم بازداشت می شود».
به گزارش دانشجونیوز، سیاوش حاتم دانشجوی رشته ی مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی تهران، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان و همچنین عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت دیروز سه شنبه در تهران از سوی ۴ مامور امنیتی حکومت ایران در تهران بازداشت شده است. گفته می شود این فعال دانشجویی از حکم قضایی صادره که دلیلی برای بازداشت وی ذکر شده، بی خبر بوده است.

به نوشته تارنمای ملی-مذهبی، ماموران هنگام بازداشت گفته اند که وی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل خواهد شد. آقای حاتم تا کنون هیچ تماسی با خانواده اش نداشته است.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی گفته اند سیاوش حاتم به ۱۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق در دو شعبه ۲۶ و ۲۸ دادگاه انقلاب تهران متهم شده است و برای اجرای حکم بازداشت می شود.‏

این در حالی است که بنابر اعلام کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، آقای حاتم درخصوص پرونده ای که منجر به صدور حکم یک ساله اش شد اطلاعی نداشته و دادگاه درحالی حکم را صادر کرده است که او و وکیلش فرصتی برای دفاع از خود نداشته اند.

 گفته می شود وی تنها حکم بدوی ۴ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب دریافت کرده و به آن اعتراض کرده و تاکنون هیچ حکم تجدید نظری دریافت نکرده است.‏

یکی از دوستان سیاوش حاتم به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که وی با دو حکم مواجه است: « اولی ۴ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاقه که شعبه ۲۶ صادر کرد که پرونده اش در رابطه با همان بازداشتی  بود که سال ۸۹ داشت. برای این پرونده سیاوش و وکیلش احضار شدند و در جلسه دادگاه شعبه ۲۶  به ریاست قاضی پیرعباس ازخود دفاع کردند و این حکم ۴ماه و ۷۴ ضربه شلاق هم هم بدوی بوده و هنوز نتیجه تجدید نظر به سیاوش و وکیلش ابلاغ نشده است.» او افزود: «نکته تامل برانگیر حکم یک سال است که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده و اساسا سیاوش و وکیلش از طرح پرونده ، تشکیل دادگاه و حکم بی خبر بودن و هیچ امکان دفاعی نداشتن و صرفا نیروهای امنیتی گفته اند دو تا حکمه که با هم اجرا میشه و مجموعا ۱۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق.»

محمود حاتم، پدر این فعال دانشجویی با اظهار اینکه بارها ماموران امنیتی به منزل شان می رفتند و با سیاوش صحبت می کردند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« چندین بار ماموران به منزل ما آمده بودند و با سیاوش حرف زده بودند، اینکه چه می گفتند من خبر ندارم، فقط می دانم که می خواستند سیاوش هیچ فعالیتی نداشته باشد. امروز صبح هم که آمدند فکر کردیم مثل بارهای قبل کمی صحبت می کنند و می روند اما این بار حکم جلب سیاوش را داشتند و او را با خود بردند.»

به گفته خانواده آقای حاتم وی و وکیلش هیچ اطلاعی از تشکیل پرونده جدید نداشته اند و در هیچ جلسه دادگاهی امکان دفاع از اتهامات انتسابی را نداشته اند.‏

سیاوش حاتم دبیرسابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سینا همدان است که پیش از این و در پی اعتراضات انتخاباتی سال گذشته بازداشت و پس از مدتی با قید ضمانت آزاد شده بود. این فعال دانشجویی به درخواست نیروهای امنیتی و توسط مسئولین دانشگاه بوعلی از دانشگاه محل تحصیل خود اجبارا به دانشگاه شهید بهشتی تهران منتقل شده بود. بنابه گفته نزدیکان این فعال دانشجویی، وی در حالی که در جلسه رسمی امتحان در دانشگاه شهیدبهشتی حضور داشته توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و به خارج از دانشگاه منتقل شده بود.

محمود حاتم، پدر این دانشجوی زندانی با اظهار اینکه نسبت به این حکم معترض است و تصمیم به شکایت دارد، گفت:« به ما می گفتند که او به اتهام شرکت در تجمعات غیر قانونی متهم است اما او اصلا در هیچ کدام از تجمعات بازداشت نشده بود، بازداشت او در منزل بوده و یا در دانشگاه. کدام تجمع؟ ما همین امروز می خواهیم برای انتقال پسرمان به زندان و چنین حکمی شکایت کنیم.»

فشار به فعالان دانشجویی در آستانه امتحانات پایان ترم 

در روزهای اخیر برخی دیگر از فعالان دانشجویی نیز با صدور احکام قضایی مواجه شده و به نهاد های امنیتی احضار شده اند.

امید رضایی، فعال دانشجویی دانشگاه گیلان، در دادگاه بدوی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مصطفوی نیا به شش ماه حبس تعزیزی به علت تبلیغ بر علیه نظام و یک سال و نیم حبس بابت توهین به رهبری محکوم شده است.

همچنین، بیژن صباغ، فعال دانشجویی چپ و محروم از تحصیل دانشگاه مازندران که به دلیل فعالیت‌های دانشجویی در سال ۸۶ بازداشت و مدتی را در زندان اوین سپری کرده بود، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده است.

اوایل هفته گذشته نیز گزارش شد که واحد خلوصی دانشجوی محروم از تحصیل بهایی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر