۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

گزارشات نقض حقوق ادیان (بهمن 89)

گزارش نقض حقوق پیروان ادیان (بهمن 89)

آنچه در زیر می آید بخش کوچکی است از موارد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق اقلیتهای مذهبی کشورمان توسط رژیم جمهوری اسلامی در بهمن 1389.
گزارش ذیل با توجه به محدودیتها و مشکلات متعدد گرد آوری اخبار و عدم امکان فعالیت آزادانه نهادها و سازمانهای مستقل دفاع از حقوق بشر در ایران منعکس کننده تمامی ابعاد و وسعت نقض حقوق بشر در ایران نبوده و تنها حکایتگر بخش کوچکی از آن می باشد.
در بهمن ماه سال جاري دستكم 12122  نقض موردي حقوق بشر که از سوی ناقضان آن در سطح جامعه صورت پذیرفته به ثبت رسیده است که از این تعداد 60 مورد مربوط به بازداشت و نقض حقوق اقليت هاي مذهبي می باشد.
در طي بهمن ماه ده ها تن از شهروندان بهايي، مسيحي، اهل سنت و دروايش گنابادي توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
در تداوم آزار و اذيت شهروندان اهل سنت و ايجاد محدوديت مسجد جامع شهر تايباد پلمپ شد و يك نمازخانه اهل سنت درتهران نيز بسته شد.
شانزده تن از دراويش گنابادي به اداره اطلالاعات و دادگاه انقلاب احضار و مورد تهديد قرار گرفته و هفت ديگر از ايشان در دادگاه ها محاكمه شدند.


بازداشت:

1-   بازداشت جمعي از شهروندان مسيحي در دزفول و اهواز: جمعي از نوكيشان مسيحي بدليل محدوديت ها، در مكاني كه با عنوان كليساي خانگي به جهت پرستش و برگزاري مراسم شكرگزاري دور هم گرد آمده بودند با ورود مامورين امنيتي بازداشت و با گذشت يكماه از سرنوشت خادم اين كليسا ي خانگي تاكنون اطلاعي در دست نيست.
2-   بازداشت فيض الله روشن در ساري: يك شهروند بهايي ساكن ساري به نام "فيض الله روشن" در روز شنبه 25 دي ماه 89 پس از احضار و معرفي خويش به اداره اطلاعات شهر مذكور بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شد.
3-    يك شهروند مسيحي بازداشت و ديگري از اتهام ارتداد تبرئه شد: روزگذشته اداره اطلاعات كرج با احضار بهنام ايراني، شهروند مسيحي به اداره اطلاعات وي را بازداشت كرد.
4-   بازداشت دو تن از شهروندان بهايي در مشهد: دو شهروند بهايي، به نام هاي ضيائيه اسحاقي(شعاعي) و فرهاد امري، توسط نيروهاي امنيتي شهر مشهد بازداشت شدند.
5-   بازداشت نه نفر از شهروندان اهل سنت در سردشت: تنها در يكماه گذشته بيش از نه نفر از هموطنان اهل سنت در شهرستان سردشت بازداشت شده اند.
6-   بازداشت فرهاد سنائي، شهروند بهايي اهل قائمشهر: فرهاد سنائي، شهروند بهايي اهل قائمشهر ظهر روز گذشته، شانزدهم دي ماه، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد.
7-   بازداشت يكي از دراويش شهرستان اليگودرز: در ادامه فشارهاي وارده بر دراويشِ نعمت اللهي گنابادي، "پيركريمي" يكي از دراويش شهرستان اليگودرز بازداشت شد.
8-   بازداشت يك فعال اهل سنت در شهرستان قصرشيرين: علي اكبر محمودي يكي از فعالين اهل سنت شهرستان قصرشيرين در استان كرمانشاه صبح روز يكشنبه، بيست و چهارم بهمن ماه توسط نيروهاي امنيتي اين شهرستان بازداشت و به مكان نامعلومي انتقال داده شده است.
9-    بازداشت دو تن از شهروندان بهايي اصفهان: صبح يكشنبه بيست و چهارم بهمن ماه، دو شهروند بهايي اهل اصفهان به نام هاي"انيسا مطهر" و "سعيد هاشمي" توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.
10-    بازداشت گسترده شهروندان اهل سنت جوانرود: صبح روز پنج شنبه 28 بهمن نيروهاي اطلاعاتي در يك عمليات ضربتي اقدام به بازداشت گسترده شهروندان سني مذهب در جوانرود نمودند.

محاکمات:

1-   محاكمه 7 درويش گنابادي در دادگاه انقلاب الشتر: جلسه رسيدگي به اتهامات 7 تن از دراويش طريقت نعمت اللهي گنابادي ، فردا يكشنبه سوم بهمن ماه در دادگاه انقلاب الشتر برگزار مي شود.
2-  شهروند بهايي ساكن مشهد كه در حال گذراندن دوره محكوميت 5 « محاكمه مجدد رزيتا واثقي، شهروند بهايي: رزيتا واثقي ساله در زندان وكيل آباد است؛ مجددا محاكمه شد.

احضار:

1-   احضار مولانا فاضلي موحد به دادگاه ويژة روحانيت: صبح امروز مولانا فاضلي امام جمعه اهل سنت تايباد به دادگاه ويژه روحانيت احضار شد.
2-   احضار دو درويش گنابادي به پليس اطلاعات و امنيت لنجان: در پي حادثه اصفهان و آزادسازي آقاي محجوبي شيخ طريقت نعمت اللهي گنابادي از زندان توسط جمع كثيري از دراويش گنابادي، آقايان علي بابايي و حسين محمدپور از دراويش ساكن شهرستان لنجان استان اصفهان، به پليس اطلاعات و امنيت آن شهرستان احضار شدند.
3-    حضار چهارده تن از دراويش گنابادي سروستان به دادگاه: چهارده نفراز دراويش طريقت نعمت اللهي گنابادي سروستان به دليل تحصن اعتراض آميز مقابل فرمانداري آن شهرستان به اتهام اخلال در نظم عمومي به دادسراي عمومي و انقلاب سروستان احضار شدند.

پلمپ و تخريب محل عبادت:

1-   مسجد جامع شهر تايباد پلمب شد: نيروهاي امنيتي پس از شكست در انتصاب امام جمعه حكومتي براي تايباد مسجد جامع اين شهر سني نشين را پلمب كرد.
2-    پلمب يكي از نمازخانه هاي باسابقهٴ اهل سنت تهران و بازداشت پيش نماز آن: نيروهاي امنيتي يكي از نمازخانه هاي باسابقهٴ اهل سنت در تهران را پلمب و پيش نماز آن را بازداشت كردند.

اعمال فشار، تهديد و ضرب و شتم:

1-     ضرب و شتم و بازداشت معترضان به بركناري امام جمعه اهل سنت تايباد: در پي بركناري مولوي محمد فاضلي موحد، امام جمعه اهل تسنن، اعتراضات گسترده اي در شهر مرزيِ تايباد، در استان خراسان رضوي بوقوع پيوست، كه منجر به زد و خورد و بازداشت گروه زيادي از شهروندان شد.
2-    اعمال فشارهاي روزافزون بر شهروندان بهايي ساري: در پي اعمال فشارهاي روزافزون بر شهروندان بهايي مازندران صبح روز يك شنبه 10 بهمن ماه ماموران اداره اطلاعات ساريبه منزل و محل كسب يك شهروند بهايي به نام "بهزاد ذبيحي ماهفروزكي" مراجعه كرده و اقدام به تفتيش هر رو محل نمودند.


منبع: خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران




گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان
ردیف
موضوع
تعداد
1
بازداشت
31
2
محاکمات
8
3
احضار
17
4
پلمپ و تخريب محل عبادت
2
5
اعمال فشار، تهديد و ضرب و شتم
2

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر