۱۳۹۰ مرداد ۲۹, شنبه

وزیر علوم: تفکیک جنسیتی در دانشگاه متوقف نشده است

خبرگزاری هرانا - وزیر علوم یک ماه پس از دستور احمدی نژاد برای توقف تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها بر متوقف نشدن طرح جلوگیری از اختلاط زن و مرد در دانشگاه‌ها تاکید کرد.
بنا به گزارش روزنامه اعتماد، پذیرش جنسیتی داوطلبان در دفترچه تعیین رشته آزمون سراسری ۹۰ و تک‌جنسیتی شدن شش واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد نشان می‌دهد دستور محمود احمدی‌نژاد، تغییری در روند فعالیت‌های کامران دانشجو برای تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها ایجاد نکرده است. این درحالی است که احمدی نژاد یک ماه پیش در نامه‌یی به وزیر علوم تفکیک جنسیتی را اقدامی سطحی و غیرعالمانه دانسته بود. اما اکنون برخی تشکل‌های دانشجویی در دیدار با وزیر به این نامه انتقاد کرده‌اند.
جدایی جنسیتی دانشجویان به شکل رسمی و در قالب طرح «اسلامی کردن دانشگاه» در سال جاری با تفکیک جنسیتی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و راه‌اندازی دانشگاه‌های دخترانه آغاز شده است. این روند بتدریج با اصرار وزیر بر جدا شدن دانشگاه‌ها و در صورت ممکن نبودن با جدا شدن کلاس‌ها و ردیف‌های صندلی ادامه دارد.
در آزمون سال جاری هم بیشتر سهمیه‌ها در رشته‌های ریاضی و فنی به پسران اختصاص یافت و اعتراض داوطلبان بسیاری را به دنبال داشت. این در حالی است که رییس‌جمهور در نامه‌اش خطاب به وزیر با لحنی که گویی تاکنون از این تفکیک‌ها بی‌اطلاع بوده، گفته است: «شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌شود.ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود و نتیجه را اعلام کنید.» کامران دانشجو نیز تاکنون اظهارات متناقضی در این باره داشته اما بیشتر در اجرای این طرح مصر بوده و هست.
او حتی برای دفاع بیشتر از جداسازی دانشگاه‌ها و دانشجویان به فتوای برخی مراجع تقلید تاکید دارد: «مراجع عظام تقلید اختلاط زن و مرد در محیط‌های آموزشی را ممنوع دانسته و آن را مانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان عنوان می‌کنند. اختلاط حرام است، حال مرتب بروند روانشناس بیاورند و اختلاط زن و مرد را توجیه کنند. هرچه می‌خواهند جو بسازند. ما با آن آقا بالاسری معامله کرده‌ایم و او بهترین تاجر است. قایل به این هم نیستیم که آخرت خود را به خاطر دنیای احدی بفروشیم.»
جلسه فعالان دانشجویی با وزیر علوم در غیاب رسانه‌ها برگزار شد اما خواجه‌سروی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم درباره این جلسه به مهر گفت: جلسه اخیر نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با وزیر علوم نشان‌دهنده این بود که فضای دانشجویی به سمت پیگیری مطالبات نظام و مقام معظم رهبری و امام راحل در حوزه اسلامی شدن دانشگاه‌ها توجه دارد. بیشترین سوالاتی هم که فعالان دانشجویی مطرح می‌کردند درباره وجوه مختلف اسلامی شدن دانشگاه‌ها بود که وزیر علوم با صراحت در?این?باره پاسخ داد.
تک جنسیتی شدن ۶ واحد دانشگاهی
از سوی دیگر محمدمهدی مظاهری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد از برنامه‌ریزی جهت احداث ۳۰۰ مسجد ظرف سه سال آینده در واحدهای دانشگاهی و تک‌ جنسیتی شدن شش واحد دانشگاهی خبر داد.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان نیز در جلسه مشترک با معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: در سال‌های اول انقلاب با محدودیت دانشگاه، استاد و پذیرش دانشجو مواجه بودیم و امکان ایجاد چنین دانشگاه‌هایی فراهم نبود، اما اکنون پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب و توسعه امکانات و زیرساخت‌ها، لازم است تفکیک جنسیتی در همه دانشگاه‌ها پیگیری و عملی شود.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به تحصیل زنان در برخی رشته‌های غیرمرتبط اشاره کرد و گفت: متاسفانه تحصیل در رشته‌هایی مانند معدن، راه و ساختمان و جوشکاری هیچ منفعتی به حال زنان ما ندارد و این در صورتی است که در حوزه پزشکی و مامایی، متاسفانه با کمبود متخصصان زن روبرو هستیم و این موضوع، برنامه‌ریزی دقیق مسوولان آموزش عالی کشور را می‌‌طلبد.
اقدامات وزارت علوم برای تفکیک جنسیتی در حالی در حال انجام است که جز دستور احمدی نژاد بسیاری از کارشناسان آموزش عالی آن را مغایر با اهداف آموزشی می‌دانند. احمد شیرزاد، رییس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به «اعتماد» گفت: «اینکه دانشجویان در فضای علمی دانشگاه در یک کلاس حضور داشته باشند چه فساد و فحشایی به وجود می‌آورد و تاکنون منشا چه فسادی بوده است؟ باید ما را در این مورد قانع کنند، چرا که با این رفتارها دانشجویان و دانشگاهیان احساس می‌کنند که به آنها توهین شده است. در حالی که حضور دانشجویان با رعایت ضوابط فضای دانشگاه به تقویت اخلاقیات منجر می‌شود.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر