۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

سازمان سنجش ایران از بازگشت رشته‌های حذف شده علوم انسانی خبر داد

بی بی سی /       در پی انتشار گزارش هایی در مورد اقدام دانشگاه علامه طباطبایی تهران در حذف تعدادی از رشته های علوم انسانی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به خبرگزاری مهر گفت که سی کد رشته به دفترچه انتخاب رشته در دانشگاه علامه اضافه شده که از جمله شامل بازگشت چهارده کد رشته حذف شده است.
ابراهیم خدایی در گفت و گو با خبرگزاری مهر در روز سه شنبه ۱۸ مرداد(۹ اوت) گفت: "این ظرفیت افزایش به شرط کاهش ۱۰ درصدی از ظرفیت های پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه انجام شده و تقریبا همه ظرفیت حذف شده بازگردانده شد."
همزمان علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین گفت که مجلس به دنبال بازگشت رشته های حذف شده علوم انسانی است و در این باره از مسئولان پاسخ قانع کننده می خواهد.
آقای عباسپور گفت که مجلس هیچ گونه توجیهی مانند بحث در بازنگری در علوم انسانی و یا بهانه افزایش دوره دکترا را نمی پذیرد چون تمامی این رشته ها از تنوع بالایی برخوردارند و بازنگری که منجر به حذف رشته های علوم انسانی شود به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.
در حالیکه خبر حذف رشته های علوم انسانی باعث گمانه زنی در مورد احتمال تصمیم جمهوری اسلامی به محدود کردن تحصیل در این علوم شده بود، وزارت علوم هم پیشتر اطلاعیه ای شامل توضیحاتی در مورد خبر حذف رشته های علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی انتشار داده بود.
وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای درباره خبری مبنی بر "حذف ۱۳ رشته علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی" اعلام کرد: "معاونت آموزشی وزارت علوم، سازمان سنجش و دانشگاه علامه طباطبایی در حال بررسی شرایط هستند تا بتوانند راهکار مناسبی برای ایجاد ظرفیت جدید فراهم کنند."
این بیانیه در حالی منتشر شده که پیش از این، ابوالفضل حسنی، مدیر کل آموزش وزارت علوم ایران در واکنش به حذف۱۳ رشته علوم انسانی از دانشگاه علامه طباطبایی این موضوع را "بی اساس" دانسته بود.
آقای حسنی گفته بود که "این رشته‌ها از فهرست رشته‌های علامه طباطبایی حذف نشده و فقط ظرفیت پذیرش آنها برای امسال از مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکترا انتقال یافته است."
"سردرگمی داوطلبان و ابراز تاسف برخی اساتید"
"در فهرست رشته های علوم انسانی حذف شده در دانشگاه علامه طباطبایی، نام رشته های روزنامه نگاری، روابط عمومی، علوم اجتماعی، فلسفه و روانشناسی به چشم می خورد."
برای اولین بار روزنامه اعتماد چاپ تهران، روز شنبه، پانزدهم مردادماه ۱۳۹۰ در مطلبی در صفحه اول خود از حذف ۱۳ رشته کارشناسی علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی ۱۳۹۰ خبر داد و حذف ناگهانی این رشته ها را "در راستای بازنگری ۳۸ رشته از رشته های علوم انسانی" عنوان کرد.
به نوشته این روزنامه، حذف ناگهانی این رشته ها سردرگمی داوطلبان و ابراز تاسف برخی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی را به همراه داشته است.
به نوشته اعتماد انتقاد اصلی عده ای از داوطلبان انتخاب رشته در دانشگاه علامه طباطبایی عدم اطلاع رسانی به موقع در مورد حذف این رشته ها است تا جاییکه آنها تنها دو روز پیش از انتخاب رشته از این موضوع با خبر شده اند و این موضوع در تصمیم گیری آنها برای آینده تحصیلی شان تاثیر گذاشته است.
در فهرست رشته های علوم انسانی حذف شده در دانشگاه علامه طباطبایی، نام رشته های روزنامه نگاری، روابط عمومی، علوم اجتماعی، فلسفه و روانشناسی به چشم می خورد.
در پی انتقاد دو سال پیش آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاههای ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشگاه علوم انسانی مسئول بازنگری در رشته های علوم انسانی شدند و نام ۳۸ رشته را به عنوان رشته هایی که لازم است در محتویات آنها بازنگری صورت گیرد اعلام کردند.
آیت الله خامنه ای تحصیل حدود دو میلیون نفر از سه و نیم میلیون دانشجو در ایران در رشته های علوم انسانی را مایه نگرانی دانسته بود.
پیش از این صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه هم در مورد برخورد با علوم انسانی در دانشگاهها گفته بود:"ما هیچگاه به دنبال تعطیل کردن علوم انسانی نیستیم، بلکه معتقدیم پیش فرض های علوم انسانی باید با پیش فرض های دینی هماهنگی داشته باشد".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر