۱۳۹۱ اسفند ۳۰, چهارشنبه

اولین مرخصی عماد بهاور و مهدی خدایی پس از سه سال زندان

مهدی خدایی و عماد بهاور پس از سه سال به مرخصی نوروزی آمدند.
به گزارش دانشجونیوز پس از سه سال برای اولین بار است که این دو دانشجو به مرخصی آمده اند.

بهاور، مسوول شاخه جوانان نهضت آزادی از سوی قاضی صلواتی، رییس شعبه پانزده دادگاه انقلاب به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی به اتهام تبانی برای تجمع بر ضد امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری محاکمه شده بود. حکم بدوی صادره عینا توسط شعبهٔ ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.

بهاور که عضو هسته مرکزی «پویش حمایت از خاتمی و موسوی» (موج سوم) نیز بوده در ۷ خرداد ۱۳۸۸ توسط دادگاه انقلاب بازداشت و اتهام وی تبلیغ علیه نظام عنوان شد.

 وی پس از ۹۶ ساعت آزاد اما پس از اعلام نتایج انتخابات دوباره دستگیر شد و تحت فشار روانی برای اقرار تلوزیونی قرار گرفت.

 بهاور روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه پس از تحمل ۴۶ روز زندان انفرادی از زندان آزاد شد. وی هم اکنون در زندان رجایی شهر در حال گذراندن مدت محکومیت زندانش است.

مهدی خدایی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری، در  ۱۲ اسفند ماه سال ١٣٨٨ توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد.

وی پس از بازداشت، ماه ها در سلول های انفرادی بند ٢ الف زندان اوین جهت اخذ اعترافات ساختگی نگه داشته شد و سرانجام در مهرماه سال ١٣٨٩ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه، به  3 سال زندان محکوم گردید. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

مهدی خدایی، فعال حقوق بشر، همچنین پیش از این، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برپایی تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» به  4 سال زندان محکوم شده بود که این حکم نیز عینا به تایید دادگاه تجدیدنظر رسید.
 وی در مجموع به  7 سال زندان محکوم شده است. مهدی خدایی هم اکنون دوران محکومیت خویش را بدون استفاده از حق مرخصی در زندان اوین می گذراند.

در روز های اخیر حسن زید آبادی، علی اکبر محمد زاده و نسیم سلطان بیگی نیز با استفاده از حق مرخصی، در روزهای پایانی سال ۹۱ به مرخصی آمدند.

در همین زمینه سایت کلمه گزارش داده است که یازده زندانی سیاسی دیگر محبوس در زندان اوین با استفاده از حق مرخصی، در آستانه ی نوروز به مرخصی آمدند.

 محمد رضایی، شهاب الدین مرتضوی ، کامیار پارسا، مهرداد آهن خواه، سامان حمیدی آزادی، مجید صداقت و مصطفی بادکوبه ای زندانیان سیاسی جنبش سبز از بند ۳۵۰ زندان اوین عصر دیروز (دوشنبه) به مرخصی نوروزی آمدند.

بر اساس این گزارش حسن فرجی، بهزاد هوشمند، حسن خداوردی زندانیان سیاسی که در همین بند نگهداری می شوند نیز همزمان با زندانیان سبز به مرخصی آمدند.

هم چنین از بند زنان زندان اوین عالیه تبرایی با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی توانست از حق مرخصی نوروزی خود استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر